Friday 4 February 2011

Berlalu begitu saja

Assalamualaikum.

Rumah aku ada masalah internet selama 10 hari. Boleh rasa walau sikit kepayahan kawan-kawan kat Mesir yang terputus hubungan dengan dunia luar. Aku? Tak dapat chat dengan famili. Tak tenang hati.

Entri kali ni aku nak syok sendiri. Aku rasa nak merapu dan mengarut. Walaupun aku ada rasa entri-etntri sebelum ni pun dah cukup mengarut, tapi kali ni aku memang berniat untuk mencarut mengarut.

Aku suka perhati. Aku suka tengok. Aku suka usha. Macam-macam yang aku dapat. Banyak yang aku sedar. Ada yang aku baru tahu. Apa aku buat dengan hasil perbuatan aku tadi? Aku tak buat apa-apa. Tak paham? Sila sambung baca kalau nak paham. Kalau rasa buang masa baca blog ni, sila tutup page blog ni.

Bayangkan seorang wartawan. Dia akan provok sesiapa yang ditemu ramah sehingga dia dapat apa yang dia mahukan. Bayangkan seorang pengkritik. Dia akan memberi pandangan selepas meneliti sesuatu perkara. Bayangkan seorang paparazi. Dia akan sanggup buat apa sahaja asalkan dapat apa yang patut dia dapat.

Dan aku tengok, insan-insan di sekeliling aku melakukan perkara yang bagi aku, "perlukah dia buat camni?"

Benda-benda remeh bagi aku tapi satu isu besar dan berat bagi mereka. Isu yang di luar lingkungan mereka tapi mereka meletakkan diri mereka dalam isu itu. Ayat aku berat sangat ke? Senang cite gini. Benda kecik bagi aku tapi benda besar bagi diorang. Lagi, jaga tepi kain orang. Menyibuk hal orang padahal kau takde kaitan pun dalam hal tu. Clear?

Dan, hasil tiga perbuatan aku tadi, selalunya aku akan biarkan sahaja persoalan aku berlalu camtu je. Sebab aku ada pemikiran yang sangat membosankan. " Setiap orang berhak ke atas diri sendiri. Ikut suka dialah dia nak buat apa pun.."

Maka, persoalan seperti,

" Kenapa dia macam tu?"

" Patut ke dia macam tu?"

" Perlukah dia buat camtu?"

...........................................

Selalunya soalan-soalan begini akan berlalu sahaja dalam kepala aku. Aku jenis tak kacau hal orang sampai aku disuruh untuk kacau. Aku jenis tak campur hal orang selagi tak terdesak untuk aku campur.

Aku diam sambil perhati. Aku perhati sambil analisis. Aku analisis sambil membiarkan hasil analisis aku berlalu pergi camtu je.
_______________________________________

Kan aku dah cakap, entri kali ni aku nak syok sendiri. Sebab aku dah lama tak post. Saja nak cuba entri jenis ni.

Aku tak suka semakkan kepala aku. Dan kebanyakan perkara aku memang tak ambil port.





p/s: Aku rasa aku tak puas tulis entri jenis gini. Takpe. Sekadar mencuba..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...