Wednesday 16 February 2011

Lalat

Assalamualaikum.

Aku ada peribahasa versi mizauka.

Kalau Melayu, kita ada peribahasa berikut.

1) Kerna mulut santan binasa, kerna mulut badan binasa.

2) Marahkan nyamuk kelambu dibakar.

Ini peribahasa aku:

Bengangkan lalat, terpecahkan tingkap.

Faktor tingkap pecah adalah mungkin kerna rumah ini sudah hampir menyambut jubli perak. Maka, hanya dekat sedikit libasan manja, pecah sudah tingkap bilik ini.
______________________________

Aku dengan lalat musuh bukan baru. Dari start aku tahu eja lalat, sampai sekarang, dah berapa puluh ekor aku bunuh. Mungkin cecah ratusan.

Kecekapan tangan aku menepuk dan membaling objek ke arah lalat masih jitu seperti dulu. Cuma, lalat sahaja yang berlainan. Dulu lalat Malaysia, sekarang lalat Morocco.





p/s: Aku pernah siram lalat dengan air panas sampai ulat sampah yang ada dalam perut lalat terkeluar.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...