Friday 18 February 2011

Perangai nan hado

Assalamualaikum.

Aku ada sikap buruk yang aku susah nak kikis. Aku sedar perangai aku ni banyak susahkan orang. At last, ramai yang bengang dengan aku. Aku pun bengang dengan perangai aku ni. Haaiihh...

1) Tukar plan last minute.



Ini paling aku sakit hati. Aku tak suka bila perangai aku ni datang. Aku bukan selalu buat macam ni. Tapi, perangai ni datang bila saat-saat genting. Kira aku ni anti-klimaks la.

Banyak dah mangsa. Dulu, aku and housemates dah plan nak pergi funfair. Nak try suasana sini punya funfair. Bila semua dah siap, tiba-tiba perangai aku ni datang. Padahal aku yang cadang. Memang mintak cagu di lidah sungguh.

Dah plan nak keluar malam, tiba-tiba perangai najis aku ni menjelma. Penat kawan aku tu tunggu. Rasa macam nak cucuh bara sate atas dahi je bila perangai aku ni datang.


2) Mulut tamat insurans




Ini aku tak sakit hati sangat. Tapi, still aku tak suka apa yang keluar dari mulut aku. Aku tak boleh tahan mulut daripada memaki hamun orang yang buat aku bengang.

Aku selalu kena ulser @ mata ikan dekat lidah. Walaupun dari sudut saintifik, aku kurang minum air. Tapi aku rasa ulser tu datang hasil caci-maki yang aku selalu dendangkan.


3) Melalak dan memekak




Ya! Aku memang suka melalak lagi memekak. Perangai ini akan datang bila aku mengalami kebosanan melampau. Memekak juga terjadi bila aku rasa tertekan. Lagu yang selalu menjadi mangsa adalah lagu berunsur indie.

Aku tahu perbuatan ini mengganggu ketenteraman housemate aku yang lain. Aku cuba tahan tapi siapalah aku nak tahan-tahan ni? Aku insan lemah.

Bila datang perangai aku ni, aku tak hiraukan orang sekeliling. Aku pernah melalak dalam terowong sepanjang 50m. Orang sekeliling memandang sinis aku. Benar. Mereka sedang melihat seorang gila jalan dengan riang sambil melalak-lalak.

4) Boros



Walaupun ada yang nampak aku ni kemut lagi kedekut orangnya, itu adalah penipuan agung yang telah aku cipta. Aku sebenarnya sangat boros apabila datang nafsu membeli aku.

Tanpa menghiraukan ketebalan dompet yang lagi nipis daripada buku 3x5, aku redah je mana-mana kedai yang mampu aku lempiaskan nafsu serakah yang menjelma tanpa aku seru.

5) Kuat perasan




Ini paling aku tak larat nak layan. Perangai ni datang kalau aku dalam keadaan yang tak berapa waras. Ada je gadis Arab pandang aku lebih 2 saat, aku mula merasakan diri ini jejaka Melayu terakhir.

Bila aku mampu buat gadis Arab tersenyum, aku mula merasakan dia ada menyimpan perasaan terhadap diri aku. Ini memang bikin pening kepala.

Belum lagi kalau aku nampak cermin. Mesti nak pandang sambil membayangkan diri ini seorang maskulin sejati. Janggut ada, lengkaplah tu ciri-ciri maskulin tulen.
_____________________________

Untuk yang suka buat cerita pasal aku, ada tak point-point aku kat atas tu yang korang terlepas? Kalau ada, bolehlah tambah. Ni aku dah bagi izin sebab aku betul-betul buat.

Kalau ada yang aku tak tulis tapi korang perasan, sila tambah di ruangan komen. Jangan risau. Kebebasan bersuara.





p/s: Aku akan cuba ubah. Jangan harap cepat sangat. Layan perlahan-lahan.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...