Monday 3 January 2011

Relaku menapak

Assalamualaikum.

Disember 2010.

Kasut berhabuk. Jalan dekat tanah merah memang tak ngam betul dengan kasut hitam. Usaha kiwi kasut sampai patah kuku memang sia-sia. Lepas ni aku ada alasan kukuh nak jual balik berus kasut dalam e-bay atau lelong.com.

Ramai pelajar naik bas. Memang superb dia punya padat. Boleh lawan bas rapid Uitm Shah Alam. Segala aroma dan bau aku tak berani komen. Boleh kata kalah bas rapid Uitm. Kalau Uitm, 90% adalah bau jejaka Melayu campur aroma gadis cuci Melayu. Kira boleh sedut dan hirup dalam-dalam lagi even ada sesat bau mamak mapley Syed Ali corner.

Bas sini aku lagi rela bernafas dalam lumpur.<--- lagu Awie.

Sini memang 1 benua ada. Kau nak try bau Jamaica? Ada. Tanzania? Madagascar? Malawi? Ahh. Penat aku nak type. Senang cerita semua ada. Sebab tu aku lagi rela menggerakkan otot kaki aku yang padat lagi padu ini untuk menapak ke universiti..

Aku jalan memang laju. Kelas pukul 8am, aku start ikat tali kasut 8:08am. Silap besar kalau jalan macam Maya Karin atau Erra Fazira atas pentas jalan kucing.

" Splashhhh!!!" Sejuk. Basah. Meleleh. Menitik.

Tenang berdiri seorang lelaki. Senyuman paling kelat sepahit hempedu kambing pramatang dilemparkan ke arah aku. Tangan kanan pegang gelas. Kosong. Ada sisa air mengalir perlahan. Aku amalkan sabar sebahagian daripada iman. Aku senyum balik. Nasib baik dah 8:15am. Takde masa nak sumbat gelas tu dalam siku mamat tadi.
____________________________________________________

Hidup kat sini kalau tak mencarut memang betul-betul taraf wali.

Aku akan tetap jalan kaki walaupun risiko disimbah secara mengejut tetap akan ada. Daripada aku muntah membuak-buak akibat menghidu aroma yang tak boleh dihirup oleh jejaka Melayu yang dah lama tak makan siput sedut masak lemak cili api.





p/s: Aku pernah duduk belakang classmate. 2 saat je. Dia angkat ketiak, then dia spray perfume. Kiri kanan. Pantas. Dia seorang gadis.

2 comments:

MooSHE said...

~Hidup kat sini kalau tak mencarut memang betul-betul taraf wali~
sukaa gila..
haha

jejaka senja said...

@ aiman: bagus kalau suka. jangan mencarut. sila ikut tips prof. sir tap hatimanak. =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...