Monday 10 January 2011

Projector

Assalamualaikum.


Aku mundar-mandir. Tak jumpa kelas. Iklan tak tampal. Kelas ganti macam ni memang buat aku tabah. Setan tak payah cakap. Kerja nak hasut aku ponteng je. Nasib baik setan yang hasut ni pangkat prebet. Tak berapa jalan operasi dia kat aku.

Aku jumpa classmate. Aku follow dia. Memang aku tabik dia ni. Jarang datang awal. Kalau awal pun, sebab kelas berikutnya sebelah-menyebelah. Ada teman tapi mesra lambat aku petang ni. Pintu kelas terbuka. Tak payah ketuk pintu. Kami melangkah masuk penuh azam ingin mendapatkan ilmu.

Pensyarah baru mula mengajar. Aku ikut jalan belakang. Takkan nak jalan depan dia. Dia bagi masuk tu memang dah kira baik. Tak kena denda nyanyi lagu Negaraku versi Arab dah kira terlepas azab. Aku tengok ada slideshow. Semua pelajar melihat slideshow dekat dinding.

Aku jalan dengan kecepatan Nora Danish jalan kucing. Ada tempat kosong dekat depan. Betul-betul sebelah meja pensyarah. Aku terus menuju puncak ke situ.

Tiba-tiba slideshow terpadam. Dinding kembali ke keadaan asal. Putih. Hilang semua nota pensyarah aku kat dinding. Kelas jadi gelap. Bayanglah dalam wayang. Kalau skrin tu tiada cerita, kan gelap gelita. Budak kelas aku semua beriman walaupun ada tak pakai tudung. Aku yakin tiada aksi-aksi terlarang ketika kelas gelap sementara.

Aku terlanggar wayar. Soket tercabut. Projector mati. Aku pasang balik soket. Projector menyala semula. Cahaya tepat ke arah muka aku. Sebab projector betul-betul depan aku. Aku buat macam biasa. Aku pandang setiap wajah yang semakin kelihatan dek cahaya projector.

Tiada wajah bengis. Tiada wajah marah. Tiada wajah geram. Tiada. Memang tiada. Pensyarah aku sekadar memandang aku. Pandangan kosong.

Tiba-tiba ada suara lembut,

" Apa kau buat, Azim?" tanya Khadija padaku sambil membetulkan pencahayaan projector. Sambil tanya, dia senyum.

" Aku terlanggar tadi. Tak perasan," aku jawab sambil senyum jugak. Orang senyum, kita patut balas dengan senyuman sekihlas mungkin.

Dia berlalu ke tempatnya setelah berpuas hati dengan pencahayaan projector. Pensyarah terus sambung kelas pada petang itu.
________________________________________

Sampai sekarang aku kagum. Macam tiada apa-apa berlaku. Walaupun aku agak rasa bersalah sebab kelas terganggu dek kelalaian aku.

Agaknya kalau kat Malaysia memang dah kena bahan. Paling kejap 3 hari. Paling lama aku tak tahu. Mungkin sampai dah ada cucu pun boleh kena bahan lagi.



p/s: Aku rasa diorang nak marah aku pun tak sanggup. Memiliki wajah ala-ala innocent memang kadang-kadang menyelamatkan aku dalam beberapa situasi.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...