Monday 17 January 2011

Dah 3 tahun aku tinggalkan

Assalamualaikum.

14 Jan 2010. 10:00

Kelas pertama habis awal. Pensyarah aku tiba-tiba keluar. Dia agak tak puas hati dengan presentation pagi ni. Semua classmate aku dalam situasi yang tak bagus. Terkesan dengan tindakan pensyarah aku tu.

Aku pun keluar dari kelas. Sejuk gila pagi ni. Aku duduk pun tak statik. Asyik bergerak sebab nak panaskan badan. Aku terus pergi kat taman. Situ dapat cahaya matahari. Direct. Bajet nak panaskan badan.

Tiba-tiba classmate aku follow. Dia ajak aku berdiri. Kalau duduk beku peha. Kerusi kat taman pun rasa serupa duduk atas lantai ice-skating.

" Aku baru brake-up. Kekasih aku tak nak berubah. Dia nak ikut cakap dia je. Dia nak jalan pegang tangan..."

Bertalu-talu keluar dari mulut kawan aku. Satu nafas aku rasa. Sebab tak nampak dada dia mengembang. Kira dia tak tarik nafas la masa cakap tu.

" Berapa lama kau couple?", aku tanya tunjuk tanda prihatin.

"Seminggu. Aku tak tahan. Aku rasa sangat berdosa. Aku patah balik ke belakang. Aku tak teruskan langkah dalam hubungan tu. Ini bukan langkah seorang Muslim. Ini hanya akan buat Allah dan Nabi marahkan aku. Biar perempuan tu benci aku. Tapi bukab Allah dan Muhammad SAW," muka dia beransur tenang. Muka putih macam Edward Kulen.

" Kau tak perlu rasa sedih. Kau buat tindakan yang tepat," sebagai insan yang tegar membuat pilihan untuk memutuskan satu hubungan, aku sangat memahami.

" Kau tahu tak kenapa aku cerita kat kau?" dengan muka yang kembali segar tanpa awan mendung bertenggek di atas kepala, dia soal aku sambil meraup wajahnya yang takde sebijik jerawat pun.

" Sebab aku ajnabi (baca: pelajar asing). Jadi, kau tak perlu rasa risau sebab aku pun takkan bercerita kepada kawan-kawan Arab lain," aku jawab penuh jujur. Tegas. Kemas.

" Tak. Sebab aku rasa tenang tengok muka kau. Aku rasa boleh percaya dekat kau. Kau ada apa-apa amalan ke? Qiamullail?" muka yang menanti satu jawapan yang padu.

" Tak. Aku pakai bedak sejuk je. Dah 5 tahun aku pakai. Tapi dah 3 tahun aku tinggal," aku jawab tanpa fikir panjang.
__________________________________________

Aku translate bedak sejuk tu 'daqiq mubarrad'. Aku kata kat sini takde. Hanya ada kat Malaysia. Kalau ada orang Malaysia yang muka lagi tenang dari muka aku, maknanya dia banyak amalan sunat. Dan juga pakai bedak sejuk.






p/s: Bedak sejuk ni mak aku selalu pakai. Muka dia sejuta kali lagi tenang dari muka aku. Macam aku cakap. Sebab dia jarang tinggal qiamullail. Dan dia juga pakai bedak sejuk.

2 comments:

Hasan Suyat said...

Hahahahahahhahaahaha Babi lahh muda! Jawapann bedak sejuukk jer. Haha memang budak tuh nak pakai jugakk nanti. Hahahahaha

Sakinah Syahirah said...

hahaha cooooooooool
lawak pun lawak. nak pakai bedak sejuk la cani +
qiamullail.... ;p
igtkan yg luah tu org mlayu. baru nak cakap..
"nak kenal!!" haha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...