Tuesday 11 January 2011

Menjadi seorang lelaki

Assalamualaikum.


Selalu ku bayangkan, bagaimanakah agaknya rasa di tempatmu...


Aku tak nak bayang. Aku tak nak faham. Tapi aku nak cerita apa yang aku rasa bersyukur dilahirkan sebagai seorang lelaki.

1- Memiliki janggut.

- Ini memang aku suka. Antara ciri-ciri maskulin adalah jejaka yang memiliki janggut. Kepada mereka yang tiada janggut, sila sapu tencho(tak tau ejaan) atau sapu minyak sapi. Aku suka ada janggut sebab boleh sorok jerawat. Masyarakat takkan tahu wajah anda berjerawat. Yang mereka nampak, seorang jejaka yang mengikut sunah Nabi.

Sila bela janggut dengan ikhlas. Insyaallah, anda memperoleh jodoh yang baik. Hanya berbekalkan janggut dan jambang. Namun harus diingat. Sila kemaskan janggut dan jambang anda. Jangan kelihatan seperti anda langsung tidak mampu membeli gunting atau paling miskin pon, pisau lipat. 20sen je pun kan??

2- Boleh mempelbagaikan gaya rambut.

- Ini bukan bias. Wanita juga bole mengubah gaya rambut anda. Tapi ingat. Hanya untuk suami anda SAHAJA. Bukan untuk aku, Najib Razak, Khir Jamil, atau mana-mana lelaki ajnabi.

Aku selalu mempelbagaikan gaya rambut.

Gaya ini dibuat bagi mellindungi jerawat yang tersembul di dahi akibat belacan.



Style ini hanya dibuat selepas rambut agak panjang. Sesuai ketika musim panas.

* Ada lagi beberapa gaya rambut tapi tiada perempuan gambar dalam simpanan.

3- Memakai baju lengan pendek.

Wah! Tatkala suhu melebihi 30 darjah, memakai lengan pendek adalah satu pilihan yang bijak. Namun, ada juga lelaki masih memilih untuk memakai baju lengan panjang. Abaikan mereka. Mungkin mereka tidak memiliki lengan berotot lalu memilih baju lengan panjang untuk menyembunyikan lengan halus mereka. Yang penting, wanita diharamkan untuk memakai baju lengan pendek di khalayak ramai. Lelaki boleh.

4- Memakai wangian

Calvin Klein, Hugo Boss, YSL, Dunhill, dan macam-macam lagi. Tapi semua jenama ni aku tak pernah pun beli. Tapi sembur pernah. Ala, kau pun pernah buat. Ambil botol tester, dan sembur sampai tinggalkan setengah. Memiliki wangian maskulin memang menjadi bonus kepada mereka yang mementingkan aroma kejantanan. Aku? Cukup sekadar bedak Carrie Junior perisa blueberry. Perempuan? Anda diharamkan untuk berwangi-wangian selain daripada ahli keluarga.

5- Tak perlu rasa down kalau tak reti masak.

Ini memang common. Tapi ni lah kelebihan lelaki. Kalau dapat terbalikkan telur goreng tanpa terpecah mata kuning telur tu, confirm dah boleh daftar pembantu kanan Chef Wan. Masak air sampai kering sebab dah mendidih sampai melimpah air keluar. Biasalah lelaki. Sibuk menganalisis perlawanan Man Utd vs Chelsea. Perempuan tak reti masak? Samada mas kahwin kau jatuh atau kau kahwin dengan lelaki tua yang akan selalu makan luar sebab kau tak reti masak.

Tapi aku rasa ramai perempuan prefer kahwin lelaki tua selalu makan di luar. Nak masak dah tak reti. Tapi still nak letak mas kahwin tinggi. Tiba-tiba dalam wasiat lelaki tu takde nama kau. Aku tak pasti macam mana keadaan rumah tangga mereka nanti.

Banyak lagi kalau aku nak senaraikan. Cukuplah ini sahaja. Tulis panjang-panjang pun, aku je yang selalu baca sendiri.
________________________________________

Aku cuma nak sedarkan pembaca wanita yang singgah kat blog ni. Ada perkara yang anda harus terima dengan hati yang redha sebagai seorang Muslimah. Aku menulis bukan untuk merendahkan wanita. Kerna aku punya emak dan adik perempuan.

Sebagai penghargaan aku kepada anda, aku cuba ingatkan fitrah kejadian anda sebagai seorang wanita yang mempunyai batas-batas tertentu dalam hidup anda.



p/s: Kalau lelaki dibenarkan pakai sutera, mesti perempuan tak rasa eksklusif. Sebab kain batik sekarang dah jadi fesyen lelaki..

2 comments:

arinitakhujanplak said...

takpe..aku ada baca blog ko..jangan risau..heee

Anonymous said...

Banyak lagi kalau aku nak senaraikan. Cukuplah ini sahaja. Tulis panjang-panjang pun, aku je yang selalu baca sendiri. ---> hehehe..

k.shirot

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...