Thursday 9 December 2010

Kerna yogurt itu

Assalamualaikum..

Mei 2010.

Panas. Berangin. Berdebu. Pasir-pasir berterbangan mengaburi pandangan. Nasib baik aku pakai spec hitam. Jenama Ray-Dan. Ye. Diulangi. Ray-Dan. Patutlah murah.

Berhabuk kaki aku. Pakai sandle je. Sandle ni beli masa form5. Tahan sampai tahun akhir ijazah. Mantap. Sekarang pun aku simpan lagi. Buat pakai musim panas 2011 nanti insyaallah.

" Krukk. Preeeuuutt.."

Perut aku dah bunyi. Lapar gile. Aku bergegas menuju dewan makan di asrama pelajar lelaki. 10 minit dari universiti. Ramai student berduyun-duyun. Muka semua dah bentuk roti. Mata masing-masing berair kelaparan. Mulut terkumat-kamit dah siap baca doa. Padahal lebih 100 tapak lagi baru sampai dewan makan.

" Abdul Azim. Intazirni! ( Tunggu aku)".

Dunia Jibi. Gadis Arab yang murah dengan senyuman manis. Bukan senyuman kelat, senyuman sinis, mahupun senyuman Prof . Sir Tap Hatimanak. Rendah daripada aku. Kulit putih. Selalu pakai topi dan kasut Converse.

" Ambillah. Aku tak minum lagi. Aku baru je buka tadi nak minum. Tiba-tiba aku nampak kau. Aku nak bagi ni. Ambillah," Dunia hulur satu botol yogurt kat aku.

" Eh, takpe. Aku nak pergi dewan makan ni. Kat sana nanti aku ambil," aku seganlah nak ambil.

" Mana ada. Ni yang terakhir. Aku dari dewan makan la ni. Dah habis," dia masih tak turun tangan.

" Terima kasih," akhirnya aku ambil jugak. Ramai pulak yang menonton adegan percuma drama arahan Amat Ideram tengahari itu.

Dunia senyum gembira. Aku balas senyumannya. Dia pun berlalu pergi. Dia mendepakan tangan sambil memusing-musingkan badannya. Kelihatan dia sangat gembira aku menerima pemberiannya itu. Oh, ini khayalanku saja.

Aku terus menapak ke dewan makan. Memang sah dah habis yogurt tu. Yang tinggal botol kosong dalam tong sampah. Sambil makan, aku tersenyum sorang-sorang macam budak menang tikam 20sen.

Aku tak minum yogurt tu sampai malam. Banyak kemungkinan aku fikir. Bukan tak minum pasal nak buat kenangan. Aku bukan orang jenis tu. Even dah habis yogurt tu pun, aku terus buang. Takde pulak rajin tiba-tiba kreatif nak buat tabung. Konon menghargai. Maaf. Itu bukan aku.

Last, aku minum jugak. Aku tak terfikir pun ada jampian atau kesan sampingan kalau minum yogurt tu. Malam tu aku tidur, tak langsung mimpi dia. Kira, dia memang ikhlas bagi yogurt tu kat aku. Maybe sebab dia nak balas jasa aku.

Aku fikir positif. Aku pernah pinjamkan nota yang aku pinjam dari kak hafizah. Bukan nota aku pun. Kalau dia tahu, tak tahulah dia nak bagi ke tak yogurt tu. Korang agak-agak dia memang nak bagi tak??


p/s: Dunia ni tak pakai tudung. Tapi sopan berbanding Amina. Ini yang aku respek dia. Apalah nasib aku? Gadis Arab yang MACAM sangkut kat aku, semua free-hair. Ada kaitan dengan rambut yang aku simpan panjang ke?

1 comment:

katatelus. said...

lulus masak lomak cili api?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...