Monday 13 December 2010

Ahad yang berfaedah

Assalamualaikum.

Disember 2010.

Terik. Tapi sejuk. Masih mampu membuatkan aku terketap-ketap gigi. Jadual kelas berubah. Aku ada kelas setiap hari kecuali Ahad. Ahad pun tak cuti sebenarnya. Ada perbincangan dengan kawan-kawan.

Ya!! Masa aku sangat terisi setiap Ahad. Mula 10am - 6pm. 8jam bhai!! Tak pernah Ahad aku jadi sebegitu berfaedah macam sekarang. Housemate lain sedap menjadi popia atas katil (sila bayangkan manusia itu inti dan selimut tebal dan lembut itu kulit popia), aku dengan penuh senyuman keji di pagi hAhad melangkah ke tempat perbincangan, Maqha Qasr al-Badi3, (Cafe Istana Lama).

Kasim, Bujumaah, dan Malika. Inilah kawan dalam study group aku. Kadang-kadang Syarif datang. Sekarang baru aku rasa suasana study-group yang sebenar. Dulu ada je study-group tapi tak betul-betul pure. Pure camne? Pure sebab 8jam. Kalah perbentangan bajet negara yang pernah Najib pengerusikan.

Dalam 8jam tu, 6jam betul-betul dinamakan study-group. Lagi 2jam? Ya! Kami makan, borak, layan tv.Aku tak pernah keluar duit walau satu sen pun. Ada rasa segan tapi aku layankan je. Nak buat camne? Memang aku dilayan seperti seorang adik.

Oh, lupa nak bagitau. Aku lelaki yang paling pendek dan muda dalam kelas. Tapi ada lagi perempuan yang lagi pendek dari aku. Takpe, tinggi aku memang normal bagi seorang jejaka Melayu.

Terbaru, kami tonton boxing. Morocco vs America. Teka siapa kalah?

Kalau fikir Morocco kalah, salah. America yang kalah. Bukan sebab knock-out atau mata kemenangan, tapi sebab masa perlawanan tu, Amerika tu angkat Morocco atas tali. Entah camne Morocco tu tak balance badan, then jatuh ke bawah.

Tengkuk Morocco tu bengkak. Then, America tu turun bawah then peluk Morocco tu. America tu quit sebab Morocco tu tak boleh lawan dah. Pengadil kira America tu kalah.

Yang best, kawan-kawan study group aku komen boxing tu kalah Hasbullah Awang atau Tabah Osman.

"Pung pang pak pung".

Aku gelak je. Even Morocco menang, diorang tak gembira sangat. Sebab menang cara begitu. Jangan tak tahu. Malika dan kawan perempuan dia (aku tak tau nama) tengok match tu macam gadis Melayu tengok Dafi menyanyi. Seronok lain macam. Memang jiwa Inspektor Aleeza dalam Gerak Khas. Relax je tengok darah bersemburan atas gelanggang, mata biru macam kena cop mohor, bibir lagi bengkak dari Lisa Surihani.

Mereka memang baik. Aku syukur diorang tak macam sesetengah student yang jual ikan (selfish). Nak ikan segar sendiri tapi bagi yang dah busuk kat orang lain. Diorang tak begitu. Diorang memang baik.

Barakallahu fikum!!!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...