Thursday 16 December 2010

Gelaranmu...

Assalamualaikum.

Kenyang. Baru habis dinner. Pinggan ada kat kaki aku sekarang ni. Air sejuk. Rasa malas nak basuh.

Tak boleh. Nanti Qaseh Aizora dan Rina Sharmila datang. (  shidan obses hiasan lampu  yang bagi nama untuk tikus yang bersiar-siar dalam bilik kami). Paling masyuk kalau dia naik katil. Elok basuh je selimut dengan air 1000 kuntum bunga.

Anda pernah digelar dengan suatu panggilan? Atau orang kata macam-macam pada anda? Kalau yang masuk ke koklea telinga itu sedap didengar, itu dipanggil pujian atau bodekan. Hina lagi, satu perlian yang langsung tak disedari

Aku?

Pernah. Banyak. Macam-macam.

Aku terima. Aku senyap.

Bukan sebab aku amalkan, " Ada aku kesah ke nok???". Tak. Aku juga tidak menggerakkan jari kelingking kiriku seperti seorang arbok. Lagi pula, kadang-kala jari aku itu sedang bekerja sebagai sukarela Alam Flora.

Aku lebih gemar memerhati dan mengkaji kenapa gelaran itu wujud. Lihat dari pelbagai sudut.

Kadang-kala anda melihat seseorang itu berbuat silap pada mata anda, tetapi tidak pada mata orang lain. Fahamilah bahawa mata anda dan mata mereka tidak sama. Mata aku warna coklat. Bagaimana pula dengan mata anda?

Menghukum atau menggelarkan orang itu memang mudah.

Kau ni..  Kau itu..  Dia itu..  Dia ini..

Sampai kadang-kala, kita abaikan latar belakang, masalah, dan sejarah orang yang kita gelar macam-macam itu. Kenapa dia begitu?

Mungkin boleh nak kata, " Alah, alasan. Kalau dah macam tu, memang macam tu jugak lah.."

Sedarlah. ALLAH jadikan cap jari manusia itu semua berbeza. Supaya manusia sedar, takkan ada satu manusia pun menyerupai manusia lain. Even mereka itu kembar seiras atau pelanduk dua rupa.

Setiap apa yang pernah berlaku dalam hidup ini, pasti akan memberi kesan kepada sikap dan perilaku seorang manusia itu.

Menghukum seseorang atas sejarah lampaunya, bagi aku, tak patut. Cukup sekadar toleransi dan terima,

" Mengapa dia begitu?"

tanpa perlu sebarang justifikasi. Jika perlu juga justifikasi, bertanyalah secara terus kepada empunya badan. Tanpa sebarang spekulasi sendiri.

Akhir kata, walau anda melihat seseorang itu buruk atau ada cacat-cela pada mata anda, siapalah anda sebenarnya untuk menggelar atau menghukum seseorang???

2 comments:

Hasan Suyat said...

Muda..itu gelaranmu...gelaranku? Hehe

jejaka senja said...

Gelaran kau, perut rabak.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...