Sunday 26 December 2010

Surau At-Taqwa

Assalamualaikum..

Ogos 2009.

Kelihatan seorang lelaki berdiri di hadapan. Suaranya kuat, lantang. Tapi agak ke laut juga suaranya itu. Pakai redah mana boleh. Sesekali kepalanya terangkat-angkat dan terdongak-dongak ke atas. Lagaknya seperti sedang menghayati sesuatu.

Beberapa minit berlalu...

Dia berpaling ke belakang. Melihat ke arah sekumpulan lelaki. Kebanyakan mereka lebih berusia dan lebih tua daripadanya. Ada yang duduk bersila. Ada juga yang duduk silang kaki. Cikgu aku kata duduk cara Cina kalah judi. Kipas bergerak kencang menghasilkan angin yang tak berapa nak nyaman.

Lelaki itu mula berkata-kata..

" Tulat kita akan mula berpuasa. Jadi saya harap anda semua dapat membetulkan saf solat selepas ini. Saya perhatikan saf tidak rapat. Kita akan solat terawih lusa. Jadi perbaikilah saf anda.."

Lelaki-lelaki yang berusia yang layak mendapat panggilan pakcik tak jadi bangun. Ada yang duduk semula. Ada juga yang terus balik. Mungkin lupa nak tutup lampu kereta. Takut bateri kong.

" Jika anda berdiri, tak payah kangkang luas sangat. Cukup sekadar ada ruang antara dua tapak kaki. Jika anda diri lebar sangat, nanti masuk rakaat kedua, mesti anda akan berdiri ikut luas kaki anda semasa sujud.."

Pakcik-pakcik tu dah mula angkat kepala. Yang bersandar kat dinding terus tegakkan badan. Yang sandar kat tiang buat muka cool, kipas atas kepala.

" Kaki anda semasa sujud, tak seluas masa berdiri rakaat pertama. Jadi, bila naik rakaat kedua, saf dah terputus. Jadi renggang sebab kaki dah tak kangkang luas..."

Semua pakcik mula bersuara. Ada yang tersenyum. Ada pula semacam tak boleh terima. Sedang lelaki itu melihat respons pakcik-pakcik selepas teguran itu, ada suara lantang menjelma...

" Alah budak. Kau punya kecik. Bolehlah diri rapat-rapat. Kami punya besar-besar. Camne nak diri rapat-rapat? Tak khusyuk nanti.."

Ya, akhirnya lelaki itu mengalah. Pakcik-pakcik itu tersenyum puas. Namun, amalan bersalaman tidak pernah terhenti. Sambil salam, lelaki itu terus diusik.

___________________________________________

Lelaki itu adalah aku. Di surau At-Taqwa. Aku jadi imam solat Isyak malam tu. Malam tu aku baca Surah Arrahman. Aku agak naik Syeikh Faizal Tahir malam tu. Tapi suara ke muara Sungai Klang jugak.

Pakcik tu? Aku nak je balas balik. Tapi fikir aku kat surau. Kalau tak, memang aku layan jawapan pakcik tu. Sebab tu aku mengalah. Menghormati surau dan juga pakcik itu. Ada peluang kita sembang kat mapley ye pakcik??

Ikut hati aku. Nak je jawab balik,

" Alah pakcik. Arab punya lagi besar. Boleh je rapat-rapat. Khusyuk je saya tengok. Pakcik ni yang ada masalah nak khusyuk. Ke ada masalah lain???"

2 comments:

Syahiddmilikku said...

sembang kat facebook la kalo brani!
-pakcik yang sound hebat-

dla khamis said...

wah!!!!azim jd imam!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...