Tuesday 28 December 2010

Fee-zich

Assalamualaikum..

November 2010.

Pintu terkuak perlahan. Aku melangkah sopan. Dah lambat buat gaya lambat. Satu senyuman seindah suria aku lemparkan kepada pensyarah. Dengan satu gerakan kepala, pensyarah menyambung penerangan. Aku bergegas duduk. Betul-betul tengah kelas.

Fizik.Ya!! Sampai sekarang aku rasa ajaib. Linguistik Arab ada subjek Fizik. Mana nak jumpa? Kat Kenitra ada. Pensyarah terang padu, bertubi-tubi. Aku dah hilang fokus. Mulalah aku terkenang teori-teori yang aku pulun masa form 4&5 dulu.

Inersia.

Graviti.

Prinsip Newton yang sampai tiga kalau tak salah aku.

Jisim.

.................. entah apa-apa lagi.

Belajar fizik dalam bahasa Arab memang style. Nak hadam apa pensyarah cakap satu hal, nak faham konsep fizik hal lain.

" Tor kata tor kata.."

" Gomba jimba gomba jimba.."

" Speha spuun puuun adoi..."

Laju. Kalimah yang keluar dari mulut pensyarah memang laju. Laju sikit lagi macam kereta Polis Malaysia iring kereta Najib. Tak kira dah sesak ke tak. Pakai redah je sebab Rosmah dah call banyak kali. Mintak teman tengok Siti Kelembai.

" Azim, baca balik apa saya cakap tadi. Saya nak dengar. Yang lain dengar," mata redup pensyarah aku balas dengan pandangan meyakinkan.

" Tor kata tor kata.."


" Gomba jimba gomba jimba.."


" Speha spuun puuun adoi..."

Sebijik bulat-bulat aku jawab. Pensyarah senyum. Aku tahu dia puas hati. Budak lain bagi sokongan yang bergantung kepada cuaca.
______________________________________

Nasib baik aku tak salin lagu Hanyut. Ingat nak salin jugak lagu Drama King. Memang aku lega. Aku salin 85%. Pensyarah tanya aku jawab kemas. Dia punya lega macam datang kedai taufu fah tengok tinggal satu yang memang sah kena berebut dengan tuan punya kedai. Silap-silap dia letak harga tiga kali ganda.



p/s: Subjek fizik ni aku tak pernah tidur dalam kelas masa form 4&5. Kalau tak kena baling pen, aku sibuk buat eksperimen. Bila masa nak tidur?

3 comments:

rahim said...

weh, ko tulis lagu lg dah master2 ni...ko jgn, da la klas tak ramai, tak kantoi ke? hohoho

jejaka senja said...

aku dah lama x salin lagu.
bila dah ngantuk sangat pon aku tahan gak nafsu tulis lirik lagu.
mmg btol2 tggi smgt aku tahan tgn tulis lirik lagu..

Unknown said...

bile plak ko kene baling pen mase f5 muda. hehe. cikgu syarifah baik kot. =P

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...