Friday 31 December 2010

Kecelaruan identiti

Assalamualaikum.

Malam ni hujan. Aku cuak esok pagi hujan. Oh, jangan cuak. Hujan itu rahmat Ilahi. Memang rahmat. Memang nikmat. Tak pergi kelas tu kira kufur nikmat tak?

( Kalau perasan, pendahuluan aku selalunya takde kaitan dengan perenggan seterusnya. Kalau perasanlah. Aku memang perasan sendiri sebab ni blog aku..)

Situasi 1:

Seorang lelaki kelihatan serius. Matanya memang redup. Tapi tajam. Muka ketat. Kentut padat. Baju sendat. Kaki seluar tak berlipat. Jalan cepat. Cakap tepat. Makan ketupat. Dapat semua sumbat. Orang yang tengok muka dia rasa nak bagi pelempang kilat.

Situasi 2:

Seorang lelaki tiba-tiba melompat ke atas katil. Terjerit-jerit seperti bulu kakinya direntap kasar. Dua ekor lipas yang tadi sedang berkawad di dalam almari miliknya, kini mula menjalani latihan tempur di bawah katil lelaki itu. Dengan nafas yang penuh di dada, lelaki itu mengambil kasut sukan aroma cencalok dan membaling ke arah lipas-lipas itu tadi. Tiada solat jenazah dijalankan apatah lagi tahlil.

Situasi 3:

Seorang lelaki sedang rancak berborak dengan rakan-raka-rakannya.

" Lai lai katong....". .... " Mera maaaaannn, jom cari air, ye ban daaannn..."

Cakap macam esok dia nazar tak nak cakap seminit. Jumpa orang tu, topik ni. Jumpa orang ni, topik tu. Jenis mulut pakai bateri energizer rechargeable.

Situasi 4:

Seorang lelaki cakap sambil tangan kanannya menepuk bahu rakannya yang lain. Tangan kiri pula diangkat separas bahu tapi pergelangan tangan agak jatuh ke bawah. Ala-ala bodyguard patah. Duduk makan pun bersimpuh. Bila terasa geli, tiba-tiba terlompat sambil kedua-dua kaki memijak-mijak lantai dalam keadaan lari setempat. Kadang-kala tangannya secara otomatik bergerak seolah-olah sedang lap cermin  muka.
___________________________________________

Lelaki yang berada dalam empat situasi tu semua adalah aku.

Apahal rasa pelik? Normallah tu. Seorang manusia memiliki lebih daripada satu perwatakan walaupun semuanya bercanggah. Memilih watak dengan orang sekeliling? Mungkin. Takkan kau nak jadi talk-active padahal kawan kau lupa mana dia letak kunci mulut dia?

Aku bukanlah celaru identiti. Kejap serius, kejap peramah, kejap MACAM arbok (MACAM itu dibesarkan sebagai penegasan bahawa aku bukan seorang arbok). Cuma aku agak kurang kawalan diri.

Pernah dengar lagu Drama King - Meet Uncle Husin feat Black??

" Keperibadianmu berubah menurut nafsu.."

Apahal rasa entri aku ni macam serius? Ha ha ha.



p/s: Aku memang agak bernafsu terhadap entri ini..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...