Monday 6 December 2010

derita karim dan majid

Assalamualaikum.

November 2010.

Majid riang berjalan. Gembira. Hatinya girang. Karim di sebelah turut sama berkongsi perasaan. Suasana yang sejuk tidak begitu dirasakan. Permukaan bumi yang tidak rata dan cahaya yang agak suram tidak mencacatkan pergerakan mereka. Mereka berbual dan bertukar pendapat.

Majid: Murah rezeki kita hari ni. Banyak daripada biasa. Musim sejuk macam ni memang bertambah rezeki kita.

Karim: Mamat ni jenis bersepah. Tak reti nak kemas ke nak sapu ke. Tapi elok jugak. Ni la rezeki kita.

Majid: Kau tengok lah tu. Bukan setakat tak kemas, aku rasa tak selamat je nak jalan ni. Takut ada musuh atau siapa-siapa yang tak diingini.

Karim: Ha'ah. Betul. Minggu lepas aku dengar Si Maryam tu kena bunuh dengan orang mana entah. Badan hitam legam. Ada pulak aku dengar mati kena tusuk dengan lelaki berbadan coklat.

Majid: Kenapa ada bau lain macam ni? Tak sehat persekitaran kat sini. Hari-hari macam ni boleh kena lelah.

Karim: Kau bawak tak gas asma? Aku tak larat nak angkat kalau kau pengsan nanti.

Majid: Takpe. Aku ok. Aku dah biasa. Cuma kali ni lain sikit. Tak macam dulu.

Karim: Biasalah. Bumi dah uzur. Manusia terlalu kejar kemajuan sampai abaikan alam sekitar.

Majid: Tu la. Zaman aku kecik dulu, tak serabut macam sekarang. Kau tengok sekarang. Banyak bangunan baru. Aku yakin pemaju dilantik ni tak bagus. Susun lintang-pukang.

Karim: Memang. Tak terurus bandar ni aku tengok. Macam mana la pelukis landskap buat kerja ni.

Majid: Sekarang ni dah lah musim sejuk. Aku tak larat nak jalan lama. Cukuplah rezeki kita hari ni.

Karim: Jomlah balik. Aku pon dah tak larat ni.

Majid: Eh, salji turun. Lari cepat. Datang mana pulak salji ni?

Karim: Cepat Jed. Banyak gila salji ni. Takut tertimbus pulak kita.

Majid: Lariiiiiiiiiii!!!!
________________________________________________________

Gatal betul rambut aku. Memang kena syampu selalu ni. Dah tak boleh seminggu sekali. Kelumumur dah macam puzzle kat rambut aku ni haa. Sekali garu berterbangan bebas ke udara. Tengok bantal penuh kelumumur.

Aku tepuk bantal, kelumumur jatuh kat lantai. Haa, eloklah tu. Tikar bilik ni warna gelap, dah macam pendidikan seni tikar tu jadi. Boleh pulak buat corak kelumumur aku tu atas tikar. Kadang-kadang tengok ada semut yang lalu. Kesian semut tu.

Aku baru je kemas tempat aku minggu lepas. Sepah balik. Tak istiqamah langsung. Bersepah dengan habuk roti. Kuat betul aku makan roti sekarang ni. Habis dah satu jem coklat. Aku letak je botol jem coklat tu bawah meja. Ada lagi satu jem oren.

Oh, aku dah beli syampu baru. 3 botol terus sebab diskaun. Syampu ni aku letak bawah katil. Syampu ada pati limau purut. Hilanglah jugak kelumumur kat rambut aku. Kalau tak syampu, garu kepala banyak dapat kelumumur. Kumpul boleh jugak buat bedak kutipura.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...