Friday 4 November 2011

Budak lelaki berbaju biru (part 2)

Sambungan dari sini. (bahagian akhir)


Budak itu tiba-tiba ketawa dan senyum melihat aku. Aku lega. Kalaulah budak itu menangis, pasti masyarakat memandang serong terhadap aku. Dengan wajah garang dan ganas yang aku miliki, senang untuk masyarakat untuk menghukum aku. Seorang pendera kanak-kanak.

Dia melompat turun daripada bangku dan menarik tangan aku menuju ke buaian.

Jika anda melihat dari jauh, persis seorang anak kecil menarik tangan bapanya untuk menemankannya bermain buaian di padang mainan.

Habis buaian, cergas terus main gelongsor.
Gayut-gayut palang monyet.
Jongkang - jongket.
Kerusi bergerak.

Budak itu berpeluh-peluh. Bau bedak Carrie Junior meresap perlahan-lahan. Blueberry. Comel. Cute. Budak itu bersandar di bahu aku kepenatan. Indonesia bilang kecapekan.

Tiba-tiba seorang makcik berlalu dan menyapa, "Kamu baru pindah sini ke? Orang rumah mana?"

" Orang rumah saya takde makcik.."

" Mesti lawa isteri kamu. Comel anak kamu ni.."

"Saya tak kawen lagi. Ini anak jiran," aku jawab sambil bermain-main ibu jari tangan dan gosok-gosok kaki dekat tanah.
__________________________




Inilah budak itu. Memang takde rupa aku pun. Patutlah makcik tu samakan dengan muka 'isteri' aku.


p/s 1: budak ni automatik buat peace bila aku nak snap gambar dia.

p/s 2:hari tu aku jumpa dia dekat kedai makan, dia dah tak kenal aku. dan dia pakai baju yang sama dengan baju malam peristiwa itu.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...