Saturday 19 November 2011

Bridge (bukan jambatan)

Assalamualaikum.


Aku memang suka layan lagu. Aku punya habit yang agak teruk adalah masuk toilet pun bawak henfon sekali. Layan lagu sambil buat macam-macam 'aktiviti' dalam tandas. Macam-macam lagu aku layan.

Lagu Melayu sudah tentu.
English songs of course.
Lagu Arab sikit-sikit.
Lagu Hindustan boleh lah.
Lagu Korea tak berapa sangat.
Lagu Jepun hanya yang berkaitan dengan manga.

Bila aku dengar lagu, aku tak suka seni kata yang tak meleret dan merapu sangat. Seni kata ni selalunya adalah lagu genre indie. Idea jelas, tak rasa awkward nak hadam lirik dia, fikir berat sangat. Dengar lagu untuk relax, bukan semak kepala.

Aku juga tak fokus sangat part chorus.Aku akan fokus part bridge. Sebab bagi aku, keunikan sesuatu lirik tu bergantung kepada bridge. Bridge ni selalunya lepas part chorus but before ending. Ada juga bridge letak as final touch, means it is the final in the lyrics.

And of course, most of Malays' songs lack of this. I mean, the bridge that I looking forward. Except Penakut by Yuna. I like her touch. Err, I mean the way she express the song through the bridge.

Another one is of course, Stereo Heart by Gym Class Hero feat Adam Levine ( Maroon 5). The bridge is quite straight. Another things about this song is the metaphor that's been used in this song was very amazing. I am quite impressed the way the lyrict describes the heart with the stereo.

Jadah lah aku speaking malam-malam ni ha? Adoyai. Tapi betul. Memang aku layan lagu bukan sebab best semata-mata. Memang aku dengar betul-betul bridge lagu tu.
_________________________

Bridge Penakut boleh refer sini. ---->  minit ke 3:57

Bridge Stereo Heart boleh refer sini. ----> bridge



p/s: Aku bukan mode jiwang malam ini. Tidak. Cuma bahasa itu kalau pandai disusun, memang indah. Seperti kata-kata Pak Samad. Cuma aku tak minat sastera.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...