Sunday 7 August 2011

0-0 (bahagian 8)

bahagian 8



 Yusuf kembali ke UM pada keesokan harinya untuk meneruskan pengajian. Hari-hari yang dilalui Yusuf selepas itu agak suram namun dia cuba melupakan kesedihan hatinya dengan menyibukkan diri dengan menelaah pelajaran.

Walaupun telah lama berada di Jepun, Hasnae tidak mampu untuk meredakan rindunya terhadap keluarganya dan Yusuf. Rakan biliknya, Safae mengajak Hasnae untuk menyertai usrah bagi mengisi masa lapangnya. Ternyata ajakan Safae banyak mengubah Hasnae. Hasnae kini lebih kuat dan tabah. Dia lebih tenang sekarang. Pelajarannya pun semakin stabil dan dia mampu untuk memahami pelajaran dengan lebih mudah.

          Di UM, Yusuf banyak bertanya kepada ustaz dan pensyarah. Semakin banyak dia bertanya, semakin dia sedar bahawa caranya berkasih sayang dengan Hasnae selama ini adalah silap dan bercanggah dengan Islam. Berkali-kali dia bermunajat pada ALLAH agar dikuatkan hatinya untuk menghadapi hari-hari mendatang. Namun dia masih berdoa agar ALLAH tetapkan jodohnya dengan Hasnae. Dia terlalu sayangkan Hasnae walaupun dia cuba untuk melupakan segala yang pernah terjadi antara dia dan Hasnae.

 Di Jepun pula, melalui usrah yamg dijalankan setiap minggu, Hasnae tersedar dari lamunan. Dia harus berpisah dengan Yusuf yang selama ini banyak membantunya. Dia sentiasa berdoa pada ALLAH selepas solat agar dia menjadi isteri kepada Yusuf. Dia takut akan berpisah dengan Yusuf kerana dia terlalu cintakan Yusuf. Safae banyak membantu Hasnae melupakan Yusuf . Walaupun sukar, tapi dia cuba juga. Hasil tunjuk ajar Safae, Hasnae mampu mengawal perasaannya pada Yusuf.

 Mereka berdua sama-sama nekad untuk berpisah  walaupun, masing-masing tak tahu yang mereka berdua sedar pada masa yang sama. Malam itu Yusuf bertahajjud pada ALLAH agar dia kuat untuk menyatakan kebenaran. Hasnae berendam air mata pada malam itu. Dia menangis sepuas-puasnya. Pertama kerana sedih mengenangkan dosanya pada ALLAH kerana telah terlalai dan keduanya, melepaskan lelaki pertama dalam hidupnya.

 Yusuf dan Hasnae berchatting pada hujung minggu seperti biasa. Mereka bertanyakan khabar . Tanpa membuang masa, mereka meluahkan isi hati masing-masing. Dengan serentak mereka menekan keyboard ‘ saya sayangkan hubungan ni tapi saya lebih sayangkan ALLAH. Saya doa moga kita ada jodoh juga nanti. Saya akan terus berdoa moga awaklah pasangan hidup saya. Maafkan saya..’

Yusuf dan Hasnae masing-masing sign out serentak. Selepas itu, mereka tidak pernah berhubung namun di hati mereka masih bersisa cinta dan sayang walaupun telah cuba mereka singkirkan.


bersambung..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...