Wednesday 17 August 2011

Malam ramadhan itu mungkin rezeki aku (final)

part 2 (final)

Dengan limpahan cahaya dari tiang lampu jalan, aku dapat menangkap satu pergerakan yang tenang. Susuk tubuh itu dapat aku lihat dengan jelas. Susuk tubuh itu adalah kepunyaan gadis solehah yang aku tunggu setiap kali azan Asar berkumandang.

Bagaimana aku tahu itu dia?

Kerana dia memakai pakaian yang sama ketika kali pertama aku bertemu dengannya beberapa hari yang lepas. Aku yakin pakaiannya itu baru sahaja dipakai setelah dibasuh, bukannya dipakai bermula dari  ramadhan kedua  ketika kali pertama aku bertemu dengannya.

Aku tidak sedar mengapa mataku tidak lepas daripada mengiringi langkahnya ke masjid. Dia dapat mengesan ekor mataku lantas terus menundukkan wajahnya menghadap jalan raya.

Aku lantas tersedar dan terus memalingkan wajahku ke arah lain. Aku beristighfar panjang. Dia gadis solehah yang menjaga pandangannya. Tapi aku?

Sepanjang langkahku ke stesen kereta api, aku tak sudah-sudah beristighfar. Aku juga bertahmid memujiNya kerana memberi aku peluang untuk bertemu dengan gadis itu sebelum aku pulang Malaysia.

Kini aku berada di Malaysia selepas malam terakhir di Kenitra ditinggalkan dengan pertemuan tak terduga dengan gadis itu.
_______________________________

Nasib baik aku jenis ikut cakap mak ayah. Perempuan Melayu itu lebih diutamakan.

Lebih penting, boleh masak pelbagai jenis masakan Melayu.



p/s: Kalau ada gadis Arab boleh masak lemak cili api, aku rasa boleh negotiate lagi.

2 comments:

ChefBujang said...

abg besar sudah angau...kah3

jejaka senja said...

memori sementara balik malaysia..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...