Saturday 13 August 2011

0-0 (bahagian 9)

bahagian 9



Setelah 7 tahun berlalu , Hasnae telah dipinang oleh Hisham, rakan sekuliahnya sewaktu di Jepun dulu.

 “ Hasnae betul nak terima pinangan Hisham tu? Betul kamu dah tak fikirkan Yusuf?” ibunya sangat memahami dirinya.

 Dia mengangguk lemah. Di lubuk hatinya, dia masih berharap Yusuflah yang akan mula-mula bertemu dengan ibubapanya. Namun prinsip yang dipegangnya sewaktu aktif usrah di Jepun dulu ‘ mana-mana lelaki yang bertemu dulu dengan ibubapanya, maka dia redha dan rela menjadi permaisuri untuk lelaki yang bakal menjadi suaminya itu’.

 “ Nae, kau betul nak kahwin dah ni? Betul kau dah lupakan Yusuf? Aku bukan apa. Aku kesian kat kau. Zahir kau memang dengan Hisham tapi batin kau? Tak adil untuk Hisham nanti. Berdosa kau bayangkan lelaki lain sewaktu bersama dengan suami kau tu nanti,” nasihat Salwa apabila mereka bertemu di taman pada petang itu.

 “ Aku yakin aku dah lupakan Yusuf. Aku dah anggap dia sama macam aku mula-mula kenal dia dulu. Sebagai kawan dan musuh yang paling aku benci. Tapi takdelah benci dia sekarang ni. Masa tak matang dulu je. Sekarang, aku akan cuba menyintai Hisham. Aku akan pegang prinsip aku. Kalau Hisham suami aku, aku akan curahkan cinta dan sayang aku kat dia sorang je. Aku yakin,” Hasnae melepaskan keluhan berat. Dia yakin. Setelah 7 tahun tidak berhubung langsung dengan Yusuf, perasaan itu dapat dikawalnya dengan baik walaupun kadang-kala menyeksa naluri wanitanya.

Yusuf kini bekerja sebagai pensyarah di sebuah kolej swasta. Dia banyak mencurahkan baktinya kepada masyarakat melalui ilmu yang tersemat di dadanya. Dia juga dilantik sebagai imam ke3 di sebuah masjid yang baru dibuka di rumah barunya di Segamat. Pada setiap malam Sabtu, dia akan mengadakan kuliah mengenai tafsir alquran dan hadis. Semua jemaah di sana mulai menyukai dan menyayangi imam muda itu kerana perwatakannya yang bersahaja ketika menyampaikan kuliah.

 “ Walau sedalam mana kita cintakan seseorang manusia, baik ibu, ayah, kaum kerabat kita atau sesiapa sahaja, hendaklah kita berusaha untuk meraih cinta Ilahi kerana itulah cinta teragung,” demikianlah isi kuliah Yusuf pada malam itu. Lantas dia teringatkan Hasnae. Namun cepat-cepat dia beristighfar agar tidak melalaikannya daripada mengingati ALLAH.





bersambung..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...