Saturday 27 August 2011

0-0 (bahagian 11)

bahagian 11




“ Sop, awak jadi imam ye petang ni? Imam Bukhari tak dapat datang sebab dia balik kampung tadi. Lepas solat nanti ada pasangan pengantin nak akad nikah. Awak jadi tok kadi. Boleh?” terang Pak Rahim selaku siak masjid.

 “ Tapi tok, saya ni kahwin pun tak lagi. Camne nak bagi khutbah nikah? Seganlah saya tok,” luah Yusuf . Bagaimana dia ingin menasihati orang yang berkahwin sedangkan dirinya sendiri belum bernikah? Itu yang merisaukan dirinya.

 “Apa guna awak belajar tinggi-tinggi? Ada ke syarat tok kadi tu, kene kahwin dulu?  Dah, jangan peningkan saya. Borangnya dah saya sediakan kamu tinggal jadi tok kadi je,” Yusuf pun segera mengambil wuduk dan bersiap sedia untuk solat. 

Azan Asar pun berkumandang. Rombongan pengantin lelaki tiba tepat selepas azan habis. Rombongan pengantin perempuan pula mengiringi rombongan pengantin lelaki masuk ke ruang solat. Yusuf menjadi imam untuk solat asar pada petang itu.

 Tiba-tiba perasaan hiba menyelubungi hati Yusuf ketika dia khusyuk mengimami solat asar. Dia tidak dapat menahan air mata daripada mengalir. Semua makmum menjadi sayu tatkala mereka mendengar suara imam menangis ketika iktidal. Yusuf beristighfar dalam hati apabila dia merasa tidak khusyuk. Seakan ada suatu yang membebani hati dan perasaannya ketika ini. Yusuf menguatkan hati dan menumpukan sepenuh perhatian terhadap solatnya.

 “ Amin ya rabbal ‘alamin…” Yusuf selesai membaca doa. Dia pun bersalaman dengan para makmumnya.



bersambung..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...