Thursday 25 August 2011

Terawih malam ke20

Assalamualaikum.


Aku letak kereta agak jauh dari masjid. Malam minggu gamaknya. Berduyun-duyun kereta. Dah macam nak pergi mengundi naik kereta pun ada. Myvi kelabu aku masih merajuk. Sejak aku tercalarkan pintu kanan belakang, sampai sekarang tak habis merajuk lagi.

Aku menuju ke bilik wuduk. Ada seorang budak bermain air. Masuk kategori membazir.

Pang!!

Bersembur air kumuran dari hidung dan mata budak itu. Seorang lelaki yang dipercayai bapa budak itu menepuk kepala budak itu. Salah satu cara mengajar anak supaya tidak bermain air. Hebat.

Aku terus menuju ke ruang solat Masjid negeri.

Selepas terawih rakaat ke 12..

Aku maju ke hadapan setelah ada kekosongan yang ditinggalkan seorang lelaki. Lelaki itu agak gopoh ingin menjawab panggilan telefon lalu henfonnya terjatuh. Ada gambar seorang wanita. Cantik. Tapi bengis. Mungkin isteri lelaki itu. Patutlah pun menggelupur nak jawab panggilan.

Imam dah angkat takbir.

Setelah maju ke hadapan, aku lantas mengangkat takbir. Tiba-tiba pakcik sebelah aku sedawa. Serta-merta aku kembali ke saf belakang semula.
___________________________

Pakcik sebelah kiri aku rasa baru lepas makan budu atau cencalok. Tak dapat kenal pasti.

Aku tak pasti lelaki yang jawab panggilan tadi takut bini atau terbau cencalok.


p/s: Sila pastikan kesegaran nafas sebelum anda solat secara berjemaah.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...