Tuesday 23 August 2011

Terawih malam ke 18

Assalamualaikum.

Malam itu aku lambat ke masjid. Aku pecut Myvi aku dengan penuh yakin. Seni selitan dan celahan aku agak berkarat akibat sudah 8 bulan tidak memandu. Myvi juga seakan-akan merajuk dan tidak ngam dengan aku. Ada rasa kurang selesa antara aku dengan Myvi kali ini. Unidentified feeling between us.

Aku melangkah tenang ke dewan solat utama Masjid Negeri, Shah Alam. Walaupun aku tahu sudah terlambat, aku tidak tergerak hati ingin mempercepat langkah. Ada beberapa orang yang telah lambat bukan sekadar berlari-lari anak, malah ada yang berlari pecut 100m. Aku pandang sambil betulkan kopiah.

Solat Isyak malam itu aku tertinggal satu rakaat.

Malam itu seperti biasa, aku akan solat terawih 20 rakaat dan witir 3 rakaat.

Tatkala doa qunut dibacakan, imam malam itu menghayati bacaan doanya sehingga menangis. Suara esakannya jelas sehingga membawa satu penghayataan yang padu dalam jiwa para makmum.

Aku juga tidak terlepas ingin mengambil feel. Feel untuk menangis akibat rasa dosa yang menggunung tinggi. Aku menarik nafas tenang dan menghayati makna doa yang dibacakan.

Sekonyong-konyong datang 2-3 orang budak lelaki berumur lingkungan 5-6 tahun di sebelah kiri aku. Aku solat di sebelah hujung kiri saff di belakang sekali. Mereka berdiri di sebelah aku, bersandar pada dinding.

Maka, terjadilah perbualan ini.

Budak 1: Pakcik tu tak nangis pun. Abang ni macam nak nangis, hidung dah berair.

Budak 2: Ha ah lah. Imam dah menangis tu. Kenapa ye? Mak dia marah balik lambat ke?

Budak 3: Yang ni nangis, yang tu pun nangis. Yang sana tu tak nangis pun. Dari tadi menguap je.
______________________________

Semoga Allah terima solat witir aku pada malam ramadhan ke 18.

Feel yang aku cuba tarik hilang entah ke mana. Solat sambil tahan gelak juga boleh buat air mata keluar.
Dan akulah abang yang macam naj menangis, hidung dah berair itu.


p/s: Dah khatam alquran. Alhamdulillah.


2 comments:

morsmode said...

wahh untunglah dah khatam !

jejaka senja said...

alhamdulillah..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...