Sunday 21 August 2011

0-0 (bahagian 10)

bahagian 10



Setelah 6 bulan mengikat tali pertunangan, ibubapa Hasnae memutuskan untuk menikahkan anak mereka. Akad nikah itu akan berlangsung selepas solat asar. Pakngah mencadangkan mereka bernikah di masjid berhampiran rumahnya kerana baru dirasmikan. Mereka pasti menjadi pasangan pengantin pertama dinikahkan di situ. Mereka semua bersetuju. 

Hasnae hanya menyerahkan sahaja kepada ibubapanya untuk menguruskan majlis pernikahannya. Bukan dia memboikot, tapi tugasnya sebagai arkitek yang baru bekerja membataskan waktunya. Hendak menempah baju perkahwinan pun terpaksa mencari masa yang sesuai.

 “ Saya harap awak faham keadaan saya. Kita sama-sama arkitek, jadi saya harap sangat awak faham situasi saya. Bukan saya tak sudi nak keluar dengan awak. Cuma saya sibuk dan agak penat,” pernah Hasnae meluahkan isi hatinya kepada bakal suaminya pada kali pertama mereka sah menjadi ditunangkan.

 “Takpe. Saya paham. Yang saya harapkan, awak dan saya mampu menjalankan tanggungjawab dengan sebaiknya selepas kita sah mejadi suami isteri nanti. Hanya itu permintaan saya,” Hisham tersenyum melihat Hasnae. 

Telah lama dia ingin meluahkan perasaannya sejak di Jepun lagi namun dia menghormati pendirian Hasnae yang tidak ingin menjalinkan apa-apa hubungan dengan lelaki selain sebagai seorang suami. Kini, impiannya hampir menjadi kenyataan. Dia bersyukur kepada ALLAH. 



bersambung..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...