Sunday 13 March 2011

Kritik atau puji

Assalamualaikum.


Aku selalu perhatikan, tak ramai orang boleh terima kritikan atau teguran. Tindakan refleks yang akan terjadi, selalunya counterback akan berlaku.




Lepas kena kritik, dia terus balas on the spot.

" Kau cakap orang, macam kau bagus sangat.."

" Dah habis? Aku ada hal ni.."

" Ha'ah. Aku memang camni. Semua salah. Kau je lah yang betul.."

Orang jenis gini kalau aku tengok, kau pujilah dia. Sikit pun jadilah. Puji dia pandai gosok baju contohnya. Nanti mulalah dia cerita pasal dia boleh gosok dalam gelap, boleh gosok 11 bakul baju tanpa henti, boleh gosok pakai kaki kiri. Macam-macamlah.

Itu antara contoh.

Memang sedap bila kena puji. Aku tahu perasaan itu. Orang puji aku kacak, aku tak cerita macam mana aku boleh jadi kacak. Ehem ehem. Walaupun aku tercerita sekarang ni, aku cerita nak buat contoh. Takpekan?




Aku selalu jawab, " Kacak pun, single lagi. Takde siapa nak, buat apa kan? Lagipun, dalam kubur jadi tengkorak jugak.."

Tapi, bukankah lebih baik dikritik dan ditegur? Yalah, memang sakit hati dan rasa nak balas balik. Aku lebih suka kirim siku dan hulur lutut kalau kena kritik atau tegur. Tapi aku tahan. Aku buka hati terima dengan baik.

Bagi aku, bila kena tegur ni, kita tahu orang yang tegur tu concern dengan kita.

" Azim, kau kentut jauh sikit. Nanti dah kahwin, mak mentua kau dengar camne??"

" Azim, makan jangan banyak sangat. Senang kena reject.."

" Azim, sendawa tutup mulut. Kau lepas macam tu serupa badak sembur air.."

Pujian tu bagi aku, macam makan benda pedas. Memanglah sedap tapi kalau banyak sangat makan, kan dah kena sembelit. Kau tadah orang puji sampai kau syok sendiri. Takut-takut kau tak sedar, orang kutuk kau dalam pujian.
_______________________________

Kau kalau kena puji dah macam sotong aku tengok. Tergedik sana, terlembik sini. Hayun tangan situ, hayun kaki sana. Rasa macam nak seligi je dahi kau.




Cuba kena tegur sikit, dah macam kacukan bangau + angsa + itik + ayam + segala jenis burung.

Aku tak sangka orang yang selalu kau ceritakan masalah kau, kutuk kau depan aku. Aku tak suka campur hal orang. Tapi kalau orang dah buka cerita, aku akan picit perut dia sampai dia habis cerita.

Tapi perut dia keras sangat. Nak tarik susah. Cerita pun tak habis. S.I.O.T...




p/s: Masih tak percaya dengan kenyataan yang keluar dari mulut si keras perut.

1 comment:

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Ni kalau kena puji pun sakit, kena kutuk pun perit.

Natural kadang2 lebih baik~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...