Wednesday 23 March 2011

Jahat atau baik

Assalamualaikum.


Aku pernah borak dengan beberapa member aku pasal perempuan. Topik ini kalau dibualkan memang tak jumpa titik noktah. Banyak bab dan fasal kalau nak ditulis. Nak buat tajuk thesis pun silap-silap kene reject pasal penyelesaian tak jumpa.

Cuma kali ni tentang kriteria perempuan baik itu bagaimana.



________________________

Kawan 1: Macammana nak tentukan perempuan tu baik ke tak?
Kawan 2: Haa Zim. Sekarang ni antara kita bertiga, pengalaman kau lebih sikit.
Aku: Jadah apa pengalaman. Tak boleh dikira pengalaman sebab gagal.
Kawan 2: Tak kisahlah. Kau rasa camne nak tahu perempuan tu baik ke tak?
Kawan 1: Aku bukan apa Zim. Aku ni self-confidence tak tinggi. Just tak nak salah pilih.
Aku: Dah tu korang ingat aku ni confident sangat ke?
Kawan 2: Taklah. Kau ni poyo je lebih. Gaya nak meyakinkan je. Tu je la yang lebih.
Kawan 1: Zim, kau jangan tukar topik. Aku macam suka kat perempuan ni. Tapi tu lah. Tak tahu dia baik atau tak untuk aku.
Aku: Kalau tanya aku. Semua perempuan baik. Cuma dalam baik itu, ada yang tak baik.
Kawan 2: Dah tu, kira tak baik je lah perempuan tu. Senang cerita.
Kawan 1: ( Muka blur...)
Aku: Maksud aku, katalah kriteria baik bagi kau adalah perempuan yang solehah. Yes, nampak perfect. Tapi kau boleh jamin ke solehah dia tu menepati kriteria pada mata kau?
Kawan 1: Itulah yang aku pening sekarang ni.
Aku: Camnilah. Bila kau dah anggap perempuan tu baik, maknanya dia memang baik. Katalah kau dapat isteri solehah nanti, tapi cara dia didik anak-anak kau nanti kalah kem komander, kau tak boleh claim tak baik. Atau cara dia bergaul dengan sedara- mara macam tak ngam. Kau tak boleh kata dia berlagak.
Kawan 2: Serius tak paham.
Aku: Kau syukurlah dengan kebaikan yang ada dalam bakal isteri kau nanti. Dan terimalah kekurangan yang ada dalam diri dia. Dia baik. Memang baik. Cuma ada beberapa sisi yang akan buat dia nampak tak baik.
Kawan 1: Nasihat kau camne Zim?
Aku: Kalau kau betul suka kat dia, jangan teragak-agak. Try and error. Baik buruk dia tu terletak kat mata kau. Kalau kau asyik nak cari yang terbaik, payah lah kau. Asal nampak je buruk sikit, kau terus tolak tepi. Kau padamkan kebaikan dia yang ada. So, terimalah dia kalau hati kau kata dia baik.
Kawan 2: Kan aku dah cakap. Bab camni kau memang pro. Pengalaman tak nak kalah.
Aku: Bengong.
_______________________________

Aku cakap ikut apa yang aku lalui. Aku tak suka cakap soal ini melainkan bila ditanya.

Mulut cakap memang kencang. Hati bergoncang aku sorang yang dakap sendiri.








p/s: Aku dengar ada khabar angin kata aku dah tunang. Siot. Jatuh saham.

2 comments:

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Kau dah tunang Zim?

Woot!

jejaka senja said...

hoh! itu fitnah.

jangan jatuhkan saham aku.

huhu..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...