Monday 14 March 2011

Kacamata hitam

Assalamualaikum.


Aku mula berjinak-jinak pakai kaca mata hitam sejak musim panas 2008 di Morocco. Dulu memang aku rasa poyo gila siapa yang pakai kaca mata hitam. Perasan panas (baca: hot) sangat lah tu pakai spek hitam.




Berikut adalah kebaikan memakai spek hitam dari pandangan aku:

1) Of course nak elak pening kepala. Aku cepat pening kalau silau atau terang sangat. Kat Morocco ni, even sejuk tapi langit jarang berawan. So, cahaya matahari memang direct terus ke mata. Daripada aku pakai topi sampai penyek rambut, baik aku pakai spek hitam.

2) Boleh sorok mata panda. Ala, yang lebam hitam bawah mata tu. Aku agak kuat tidur musim sejuk. Nak keluar selimut memang azab gila. Selalu habiskan masa tidur atas katil. Hasilnya, mata lebam macam tak tidur 5 hari. Padahal dah terlebih tidur. So, dengan spek hitam, dapatlah aku cover mata lebam aku.




3) Kalau naik komuter kat Malaysia, memang dapatlah tidur tanpa kantoi. Sandar kepala, bengkokkan sikit pinggang, kangkang luas sikit, layan terus tidur. Kau bayang Shah Alam ke Seremban berapa lama? Daripada duduk tak buat apa-apa, baik tidur. Air-cond lagi bagi sejuk. Pergh!!! Layan gila tidur. Siapa tahu kau tengah pejam mata dan tidur tatkala spek hitam berada kat mata anda?

4) Boleh menghayati gadis-gadis comel dan lawa lagi cantik tanpa mereka cover-cover. Melihat gadis yang tersipu-sipu cover malu amatlah meluat. Maka, aksi mereka yang natural dapat dihayati dengan jelas di sebalik spek hitam yang dipakai. Kepala menghala ke lantai tapi mata merenung tajam ke arah gadis-gadis yang mempamerkan aksi sebenar tanpa sebarang cover.

5) Bagi mereka yang menghidapi gejala mata terkedip-kedip pada tahap yang agak kerap dan terlebih banyak daripada biasa berbanding orang lain, memakai spek hitam boleh meningkatkan keyakinan anda apabila berhadapan dengan masyarakat. Tak siapa perasan anda sedang terkedip-kedip sambil anda bercakap sungguh meletup.



___________________________________

Ada lagi kebaikan tapi cukuplah lima. Rukun Islam pun lima.Rukun negara lima jugak. Solat pun lima waktu.

Mak aku memang sporting. Dia akan ingatkan aku kalau aku lupa pakai spek hitam sebelum mula memandu. Memang aku biasa bawak kereta pakai spek hitam. Silau. Dan boleh usha gadis ketika lampu merah.





p/s: Sekarang aku pakai spek hitam Ray Ban.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...