Wednesday 1 June 2011

Jongket kerusi

Assalamualaikum.


Hari itu sangat panas. Lebih 30 darjah jugak aku rasa. Kalau sidai kain, tak sampai 2 jam dah kering. Memang betul-betul panas. Padahal baru pukul 8am. Ini belum pukul 12pm lagi. Kalau pukul 12pm, memang kering badan kalau jalan kaki balik rumah.

Aku sampai kelas sedang molek. Elok aku letak beg atas kerusi, ustaz terus masuk. Tak sempat nak main enjit-enjit semut dengan classmates aku.

Kelas tak lah luas sangat. Student pun tak lah ramai sangat. 25 orang saja. Budak kelas aku tengok dah macam ketam kena rebus hidup-hidup. Tangan tak stop kipas kertas kat muka. Muka masing-masing dah serupa tahan kentut secara marathon 8jam tanpa henti.

Ustaz aku bukak tingkap. Bagi angin masuk sejukkan kelas.

" Ngong ngeng ngong ngong..."
" Kahkahkahaaaaaaaaahh"

Aku pandang luar. Mati-mati aku ingat aku ada kuasa 'jumper'. Ingat dah sampai Pasar Seksyen 6 Shah Alam. Rupa-rupanya masih di universiti. Tapi takde gaya pusat pengajian. Ini dah serupa pusat hiburan percuma.

Cakap dengan member sebelah macam member tu punya telinga letak dekat perut yang boroi. Telinga itu tersembunyi di celah lipatan lemak-lemak perut, dan perlu desible bunyi yang tinggi agar kawan sebelah tadi dengar. Padahal bisik pun boleh dah lah brader..

Itu satu hal.

Ada pulak selamba menyanyi lagu Wakaka Eh Eh dekat tepi tingkap. Kalau suara macam Shakira takpe. At least, kurang sikit pun aku consider lagi. Ini dah serupa suara siamang aku dengar. Memang bengkak telinga kalau dengar lebih 2 minit.

Ustaz aku tutup balik tingkap. Suasana dalam kelas terus jadi macam ketuhar gelombang mikro Panasonic.

Sebab panas sangat, campur mengantuk kelas pagi, aku ambil inisiatif sendiri. Kalau layan sangat panas ni, memang tak jadi belajar. Dok kipas-kipas kertas kat muka. Muka ustaz pun kejap nampak kejap tak. Kesudahnya, boleh tersembam muka aku atas meja.

Aku main jongket-jongket kerusi. Ini macam punya main memang kena tarik side-burn kalau kat sekolah rendah dulu. Cikgu memang pantang anak murid jongket kerusi ke belakang. Budak dulu tak pandai cover, sekali jongket, 7 kali kerusi patah.

Tengah sedap aku layan jongket, menjelma seekor lalat yang sangat comel degil. Dia ingat hidung aku tu gelongsor agaknya. Suka benar dia terbang dekat hidung aku. Tahulah lubang hidung aku besar. Tapi ada rupa terowong gelongsor ke?

Puas aku halau. Tangan aku tak payah cakap dia punya laju. Sikit lagi boleh fight Bruce Lee.

Punyalah gian nak masuk terowong, dengan penuh keazaman yang tinggi, lalat tu dengan tenang terbang masuk lubang hidung kiri aku masa aku tengah jongket kerusi.

" Haaaaaaccchhooouummm!!!"

" Gedegang..."   "Pelepow.."
_______________________

Bersin ketika jongket kerusi memang epic.

Member kelas tak sempat nak tolong, aku dah bangun dulu.

Ustaz? Dia usha sikit je. Dah biasa kot.

Nasib baik....




p/s: minggu depan dah start exam. Doakan kejayaan bersama..

1 comment:

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Aku memang hangin anak murid aku jongket kerusi. Bukan apa, kalau jatuh dan cedera, aku yang kena heret pergi mahkamah nanti~

>.<

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...