Monday 6 June 2011

Choki-choki

Assalamualaikum.


Malam itu nyaman. Langit berwarna emas-emas zulian. Bulan mengambang penuh. Cantik. Bertambah cantik dengan taburan bintang. Kelihatan sebuah kapal terbang membelah langit hitam. Kapal terbang itu meletup. Rupa-rupanya kapal terbang kawalan jauh. Kena gigit dengan burung. Burung itu mati terkena renjatan elektrik. Jatuh elok-elok depan sekumpulan kucing. Kucing-kucing bersila kemas menikmati juadah buka puasa.

Angin bertiup sedang elok. Bawa sekali dengan bau sampah. Pening. Nak muntah tapi sayang. Baru makan malam. Telur mata kerbau masak kicap manis tamat tempoh. Layan sangat pun tak guna. Tekak loya jangan diikut sangat. Nanti kalau dah kahwin dapat isteri jenis kentut tengah tidur, dah ada pengalaman ye tak?

Aku melangkah longlai di tengah jalan yang lengang itu. Lampu jalan berkelip-kelip serupa lampu disko Bukit Bintang. Jenis kerajaan tabur janji masa pilihanraya sahaja. Dah menang, duit baik pulih lampu jalan disalurkan pula naik taraf speaker disko. Keluar kenyataan di akhbar kerajaan kekurangan dana. Subsidi terpaksa dirasionalkan. Tahniah!

Jalan seorang diri di tengah jalan yang jarang digunakan memang feeling. Anjing-anjing yang cuba tunjuk hebat aku pandang sambil naik kening sebelah kiri macam Ziana Zain. Perlahan-lahan anjing itu berpatah balik sambil kepala tunduk ke Bumi. Tiba-tiba anjing itu menjerit kesakitan. Kepalanya ditusuki duri pokok kaktus. Jenis terlebih tunduk tak pandang depan. Padan muka.

Srrrreeeeeeettttttt!!!

Aku melompat ke tepi jalan. Lutut aku terpalit segumpal najis. Coklat seperti choki-choki.

Sebuah kereta membelok tanpa memberi lampu isyarat. Ada bau hangit. Kesan tayar terseret. Jenis buat drift tapi handbrake tak tarik. Bahlol.

Srreeeiiiitttttt!! Eieieietttt!!

Aku melompat sekali lagi. Tepat-tepat masuk semak. Najis di lutut telah hilang. Lutut aku dalam lopak air. Bersih. Tapi basah.

Sebuah lagi kereta membelok di selekoh yang sama. Jenis drift tapi tak pandai main clucth. 2x bahlol.

Dua buah kereta tadi memecut laju. Berlumba. Kereta di hadapan yang melakukan mula-mula drift tadi tiba-tiba berhenti. Tayar pecah masuk lubang. Kereta belakang hentam tak sempat elak. 3x bahlol.
___________________________

Alhamdulillah aku tak meninggal malam itu.

Kereta pertama drift dan terlajak sehingga bonet belakang hampir cium pinggang aku.

Kereta kedua drift bonet depan hampir kucup dahi aku sebab aku dalam keadaan melutut.

Pemandu Arab memang bangang. Ye, B.A.N.G.A.N.G..




p/s: Jalan yang lengang jangan disangka lengang. Benda bangang mungkin menjelang..

2 comments:

ChefBujang said...

muqaddimah panjang..mezyan..sao3tika 15 fi al muraqabah...

Udy said...

naseb baik choki-choki . kalau p**i P**i song .

ah , punah .





.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...