Thursday 9 June 2011

Lima dirham

PERHATIAN: MINTA BANTUAN ANDA YANG MEMBACA BLOG INI. BANTULAH SAYA DENGAN MENGKLIK IKLAN NUFFNANG DI SEBELAH KANAN INI.

SAYA NAK BELI KASUT FUTSAL. TERIMA KASIH... =)

×××××××××××××××××××××××××××××××××


Assalamualaikum.


Azan Asar berkumandang. Habis saja azan, aku sambung tekup telinga guna headphone. Lagu Penakut-Yuna berdendangan. Aku masih melekat depan laptop. Berchatting dengan keluarga tersayang. Aktiviti wajib aku setiap Jumaat kalau tiada kelas atau seminar.

Pasang webcam. Tengok muka mama. Sejuk hati. Tengok muka ayah, bergetar hati. Tengok muka adik perempuan aku, gembira hati. Tengok muka adik laki aku, panas hati. Kenapa wajah dia lebih jambu daripada aku? Kenapa dia lebih kacak daripada aku? Kenapa dia hampir sama tinggi dengan aku?

Lepas buat flying kick kiss depan webcam untuk mama terindu, aku terus off laptop. Rasa macam sempat lagi nak solat Asar di masjid.

Aku buka pagar rumah. Cicak yang menari di atas pagar melompat ke dinding. Pagar itu aku terhempas ke dinding. Cicak itu terus lompat ke lantai. Aku melangkah ke luar. Tapak kaki aku mendarat di atas badan cicak itu. Cicak itu menahan kaki aku menggunakan keempat-empat kakinya. Terserlah otot keras cicak itu hasil latihan memanjat dinding sejauh 1m dalam masa 4 saat.

Gedeboo!!

Cicak itu aku sepak ke tengah jalan.
Spleettt!!!

Cicak itu kini bersenam pula di celah tayar kereta. Semoga ototnya lebih keras hasil latihan ala tentera Israel. Semoga engkau tidak mati wahai cicak.

Aku pandang masjid. Tuan rumah aku baru sampai dari masjid. Maknanya aku tak sempat pergi masjid.
_______________________
TR: Engkau nak pergi mana?

Aku: Aku nak pergi kedai.

TR: Haa, jom. Aku pun nak pergi kedai.

Aku: .................................
______________________

Aku seluk poket. Ada lima dirham. Nasib baik Aku beli air kotak. Konon-konon nak cover. Tuan rumah aku tak masuk pun kedai. Dia melencong tempat lain. Rugi lima dirham aku.

Aku balik rumah semula dengan tuan rumah. Sembang punya sembang, kami sampai di rumah. Tuan rumah masuk rumah, aku letak air kotak dekat pagar rumah. Aku pun sambung niat sebenar nak pergi ke masjid.




p/s: Kadang-kadang susah nak cakap benar. Padahal boleh saja nak cakap aku nak pergi masjid awal-awal.

1 comment:

Kadok said...

mcm haram penipu kau.hahaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...