Saturday 11 June 2011

0 - 0 (bahagian 1)

Assalamualaikum.


Seperti mana yang aku khabarkan semalam ,bermulalah bahagian pertama cerpen aku pada hari Sabtu ini. Cerpen ini aku karang pada tahun 2008.

Maka aku persilakan anda yang berkunjung ke blog ini untuk membaca bahagian pertama cerpen: 0 - 0

-----------------------------------------

Bahagian 1



“Woi, mana adab kau?” jerit Hasnae di belakang Yusuf. Yusuf menggosok-gosok perutnya. Sambil menutup hidung, Hasnae mengutuk lelaki yang baru melegakan perutnya.

“Maaflah Nae, aku tak sengaja. Terlebih makan di dewan makan pagi tadi,” Yusuf membela dirinya sambil menyembur perfume ke badannya. Begitulah keadaan kelas 5 Kemboja setiap hari. Penuh dengan gelak tawa, ejek-mengejek, kutuk-mengutuk dan yang tak penah lekang, selisih faham antara pelajar lelaki dengan perempuan.

“ Sop, kalau ye pun nak melepas, cover-cover lah sikit. Dahlah bunyi kuat, bau pun kuat juga. Jagalah sikit perangai kau tu,” bebel Salwa selaku penolong kelas. Dengan selamba, Ahmad mengambil perfume Yusuf lalu disembur ke arah Salwa sehingga terbersin pelajar terbaik kelas itu. Gegak-gempita kelas dengan hilaian tawa semua pelajar .

Tiba-tiba seisi kelas terdiam apabila Hasnae menjerit memarahi Ahmad yang mempermainkan Salwa. Salwa dan Hasnae memang berkawan baik. Sentiasa berdua ke mana-mana saja. Angin Hasnae sudah datang. Tapi angin itu bukan seperti angin Yusuf yang ‘harum’ itu. Hehe..

 “Kau ni kenapa Mad? Wawa tak kacau pun kau. Dia nasihat kawan kau yang pengotor ni ha. Kenapa kau kacau Wawa?” Dada Hasnae berombak kencang menahan marah. Kemasukan Cikgu Latifah meredakan suasana yang panas itu. Ahmad berkali-kali meminta maaf kepada Salwa. Salwa hanya tersenyum lalu memaafkannya. Hasnae memandang Ahmad dan Yusuf dengan jijik.


bersambung..


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...