Friday 27 May 2011

Rezeki

Assalamualaikum.


Lepas Subuh aku bantai tidur balik. Subuh 5am tapi kelas 8am. Kalau tak tidur lepas Subuh, confirm mengantuk dalam kelas. Kes tertidur dalam kelas memang aku lah sang juara. Sampai pensyarah pun berhenti mengajar kejap. 

Tanya aku sakit ke tak. 
Tanya aku tak faham ke apa dia ajar sampai boleh tertidur. 
Tanya aku tak selesa ke belajar waktu panas.

Sebab aku seorang je foreigner dalam kelas tu. Memang highlight and spotlight lebih kat muka aku.

Jadi, bagi mengelakkan kes yang sama berulang, aku memang dah set otak aku. Bangun Subuh awal then terus tidur. Alarm set 7am. Set 7am tapi bangun tak tentu 7am. Rezeki baik awal lah aku bangun pagi tu. Rezeki tak baik, 5 minit sebelum kelas baru bangun. Rezeki yang mula-mula baik then jadi tak baik pun ada. Dah bangun tapi tutup alarm then tertidur tanpa sedar. Celik mata dah 8:15am.

Pagi itu rezeki aku baik. Aku bangun sama dengan alarm bunyi. Celik je mata, aku terus tuang susu yang aku dah letak dari malam semalam lagi atas meja. Semangat berkobar-kobar pagi tu nak sarapan cereal dari London. Aku curah cereal terus dalam mangkuk yang bersusu tadi.

Aku jenis gemar makan cereal yang dah kembang dalam mangkuk. Kira dah lembik lah. Jenis malas kunyah. Jenis sudu masuk mulut, cereal terus masuk perut. Jenis makan nak cepat.

Sambil tunggu cereal kembang atau lembik, aku baring kejap. Merancang perjalanan hidup yang entah bila akan tamat. Merancang untuk beli Honda Hybrid putih 1.8L.

Aku pandu kereta itu dengan kelajuan yang sesuai dengan standard kereta Honda 1.8L. Tapi apa barang pandu Honda Hybrid tapi pandu di lorong tengah? Aku pandu Honda Hybrid itu di  lorong paling kanan. Kelajuan 140km/j hanyalah umpama pergerakan siput babi yang ditunggai badak sumbu. Sangat perlahan. Maka, aku pandu kereta itu dengan kelajuan 250km/j.

Kelajuan tinggi itu menyebabkan bulu hidung aku termasuk dalam tekak. Aku tersedak ketika memandu lantas aku terbabas dan jatuh ke dalam gaung yang amat dalam.

GEDEGANG!!!!!  PELEPOW!!!

Cereal yang kembang itu memenuhi wajah aku sehingga membentuk bedak sejuk yang beraneka warna dan perisa.

Mangkuk bersusu tadi dah bertukar menjadi topeng pelindung wajah, betul-betul tutup muka aku 90%.

Aku angkat mangkuk. Aku sapu cereal atas muka aku. Aku tengok handphone.

8:00am.

Hari itu aku tak tahu nak describe rezeki yang macam mana aku alami.
____________________________

Mangkuk bersusu tidak sesuai diletakkan sebelah wajah.

Jenis tidur mengigau sambil tangan melibas kiri kanan pun satu jenis gerakan seni tari yang indah.

Tertidur sambil tunggu cereal kembang memang satu penyesalan tahap jagung citarasa teragung.

Jangan tunggu cereal kembang. Makan je cepat-cepat. Faham?




p/s: susu masuk lubang hidung. tahi hidung warna putih. sungguh suci.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...