Saturday 14 May 2011

Rahsia

Assalamualaikum.


Perkara pertama yang aku pegang dalam berkawan adalah, simpan rahsia. Jaga rahsia kawan walaupun bulu hidung aku kena ikat dekat pintu. Tunggu masa je pintu tu nak dihempas. Cuba buat kalau nak tahu macam mana payah dan sakitnya nak jaga rahsia ni.

Bagi aku, nak tahu kawan tu betul-betul kawan atau lawan, tengok sejauh mana rahsia aku yang dia (atau diorang) boleh pegang. Benda-benda rahsia ni banyak jenis.

Sikap buruk kau.
Kesilapan kau yang mengaibkan kau.
Kau tercirit dalam seluar.
Kau kena reject dengan kekasih.
Kau disahkan menghidap kentut berdarah.
Dan banyak lagi.

Setakat aku ingat, aku ada banyak dengar cerita kawan-kawan aku. At the end, mereka akan kata, " Zim, aku tak nak kau cerita dekat siapa-siapa. Ni rahsia. Tau?"

Samada mereka melakukan reverse psychology, iaitu dengan niat supaya aku cerita kepada semua orang, atau mereka betul-betul bermaksud begitu. Tapi yang pasti, bila mereka dah cakap begitu, aku pun buatlah begitu juga.

Jadi, bila aku dengar rahsia seseorang daripada mana-mana individu, aku memang agak sinis terhadap individu itu. Ya, aku sekadar sinis. Individu begini bukan pilihan terbaik untuk diceritakan sebuah rahsia. Mungkin betul dia seorang pendengar yang baik, tapi tak semua pendengar yang baik penyimpan rahsia yang baik.

Tapi penyimpan rahsia yang baik hadir adalah pendengar yang baik.

Renungkan. Dan selamat beramal.
___________________________

Apasal macam serius entri kali ini? Ha ha ha.

Kepada pembaca blog ini yang pernah berkongsi cerita dengan aku, jika anda pernah berkata begini, " Ini rahsia. Jangan cerita pada orang..", maka anda tak perlu risau. Rahsia anda selamat sampai sekarang. Insyaallah.




p/s: Rahsia aku adalah............................................ (nama pun rahsia kan? takdelah aku nak type der..=p)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...