Tuesday 17 May 2011

Block jalan

Assalamualaikum


Aku jenis seorang yang jalan laju. Aku memang seorang yang bergerak lincah. Aku bukan jenis suka legging-kangkang  lenggang-kangkung. Buang masa. Aku tak reti jalan terkedek-kedek. Jalan terkedek-kedek ni bagi aku mereka yang suka tarik perhatian. Bajet hayunan punggung kau aku nak tengok. Haktuih!

Bila bercerita soal cara berjalan, selalunya subjek yang popular adalah gadis. Mengapa?

Ah, persetankan semua itu. Kalau jalan bersepah, lagi ngeri. Kau tahu ke apakah yang dinamakan jalan bersepah? Tengok Manjalara. Masa lagu intro. Manjalara sebelum kurus. Itu boleh kira jalan bersepah. Ada pula jalan kengkang. Jenis ini memang boleh diserap masuk kadet polis. Biar betul jalan.

Namun aku tak peduli cara bagaimana pun seorang gadis itu berjalan. Lantak kau lah nak jalan macam mana. Jangan kau jalan tonggeng-tonggeng bontot sudah. Mahu lari alignment bontot kau aku terajang.

Kalau ditanya, "Ada aku kesah?" tentang isu ini, maka dengan lantangnya aku akan jawab: YA!! Memang aku kesah.

Aku kesah dengan gerombolan gadis yang suka jalan ramai-ramai dan block jalan orang. Memang aku rasa nak ambil cota lalu libas kepala mereka. Nak guna belati bantai badan mereka. Nak pakai lesung batu seraya hentak kat keting mereka.

Mereka suka block jalan dekat escalator.
Mereka suka block jalan dekat jambatan.
Mereka suka block jalan dekat tangga.
Mereka suka block jalan dekat kaki lima.
Mereka suka block jalan dekat depan lif.
Mereka suka block jalan di mana-mana............

Kalau aku mencelah antara mereka, ada banyak kemungkinan boleh berlaku.

Dituduh atas kesalahan seksual kerana sengaja bergesel.
Dituduh mencari publisiti murahan.
Dituduh menghidu rambut mereka yang konon-konon wangi disembur Follow-me.

Kalau aku tak celah pulak...

Dituduh sengaja usha burger percuma.
Confirm lambat sampai universiti.
Lenguh kaki kat escalator berdiri tercegat lama-lama.

Maka, aku memang sangat anti dengan gadis yang suka block perjalanan aku. Tak pernah aku rasa senang hati dengan perbuatan mereka itu.

Adakah itu memang sifat semulajadi seorang gadis ketika bersama dalam satu gerombolan?
__________________________

Aku rasa penyimbah asid yang makin berleluasa di Kuala Lumpur memiliki masalah yang sama dengan aku. Cuma dia lepas agresif, ganas dan radikal dalam menangani mereka.

Cara aku menangani mereka? Aku memang cuit lengan sikit atau cakap mintak laluan. Sambil lalu, sambil pijak kaki mereka. Puas hati aku.




p/s: Lelaki pun suka block. Block pemikiran gadis-gadis dengan ayat manis... =D 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...