Monday 12 December 2011

Soalan yang tiada jawapan

Assalamualaikum.


Kalau orang tanya aku, kalaulah kan, aku kata kalau tahu? Ok, kalaulah aku ditanya apakah jasa yang paling berjasa pernah aku buat untuk mak atau ayah aku setakat ini, maka aku akan jawab..
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

Aku takkan mampu jawab apa-apa.

Sebab aku lagi banyak dosa dengan mak dan ayah aku, lagi-lagi ayah aku. Lagi-lagi sebab aku anak sulung. Kalau adik-adik ikut perangai aku dan apa aku buat, kau boleh bayang betapa besar dosa aku.

Aku tak pernah rasa berjasa dengan mak dan ayah aku. Dan sekali lagi, ayah aku. Aku tak pernah buat apa-apa yang baik dengan ayah aku. Aku tengok macam mana ayah aku berjasa dengan Opah, aku lihat bagaimana mama berjasa dengan Tokbah dan Tokmak.

Aku lihat diri aku. Aku sangat jauh dengan apa yang mereka buat.

Kalau kau pernah rasa puas dengan apa jasa yang kau buat selama ini, kau patut bersyukur sebab kau tahu mak ayah kau rasa gembira dapat anak yang berjasa macam kau.

Aku?

Aku cuma harap aku tak buat dosa dengan mak dan ayah aku sebab itu sahaja mungkin jasa yang aku boleh berbangga dengan diri sendiri.

Dan kalau pula aku ditanya apa dosa yang aku pernah buat kepada mak dan ayah aku. Jawapannya,
" Aku terlupa doakan mereka lepas aku solat.."

dan banyak lagi yang aku hanya mampu berdiam diri atau lebih lagi, menitis air mata seorang anak yang berdosa.
____________________________

Jangan rasa terpaksa buat kebajikan dan kebaikan kepada mak ayah kau. Kau takkan rasa nikmat menjadi seorang anak.

Jangan rasa berkira ketika berbakti dengan mak ayah kau. Hilang rasa manis menjadi seorang anak.



p/s: Mimpi mak masakkan ketam untuk aku. Rupanya mak agak tak sihat. Semoga mak sihat selalu.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...