Sunday 18 December 2011

Muka anda berjerawat?

Assalamualaikum.


Aku sebenarnya bukanlah seorang yang layak untuk tulis entri berkenaan kecantikan memandangkan wajah aku ini umpama kacukan singa dan harimau. Ramai kata muka aku sangat garang. Mula-mula aku nafikan juga tapi setelah berlori-lori umat manusia cakap begitu, aku telan sahaja.

Aku bukan nak cerita pasal bagaimana untuk kelihatan tidak garang walaupun anda garang. Aku tak boleh nak cerita sebab aku pun tak reti. Muka aku yang belum setting garang pun orang dah cakap garang, kalau betul-betul aku setting tak tahulah muka jadi apa.

Sebagaimana yang kau tahu, itupun kalau kau tahu lah, dulu aku merupakan penghidap jerawat yang sangat menggelupur sekali teruknya. Lebih kurang teruk camnilah..

ini masa form4-form5

Muka aku paling jerawat teruk masa form2. Aku memang tak ambil port sangat pasal jerawat masa tu sebab awek pun takde. Kira tak payahlah nak smart sangat. Aku dah ada prinsip, mana-mana gadis yang boleh terima jerawat aku ni, dia ikhlas mencintai aku. Haktuih!

Tapi aku ada mak ayah yang sangat caring. Diorang yang menggelabah muka anak teruna diorang ni dah macam kebun tomato. Masa awal-awal dulu bedak sejuk pun dah cukup. Tapi lepas dah macam kena tembak dengan gula-gula smarties merah, diorang tahu ini bukan jerawat yang boleh dimakan dengan bedak sejuk.

So, kepada anda yang ada masalah kulit seperti aku, ini apa yang aku pakai yang aku yakin berkesan sebab dah terbukti pun kat muka aku.

1) Makan vitamin C setiap pagi. Yang murah pun ada. Aku makan yang ini.


Ini murah. Sebotol RM16=100 biji. Promotion 2botol = RM28

2) Sabun muka Sebamed.

Ini sebuku RM15. Promotion 2 buku = RM25

Tapi aku pakai ni lepas aku pakai sabun Oilatum sebab masa tu jerawat aku ini macam punya teruk.


Ini jerawat masa form2

Sabun Oilatum ni aku pakai muka rasa panas. Macam dia masakkan jerawat tu. Kahkah!


Aku tak tahu harga berapa sebab ini aku tak beli. Doktor yang bagi.

3) Gel c-mycin

30g harga RM25

Tapi gel ini geng dia dengan Sebamed. Masa aku pakai Oilatum dulu doktor ada bagi satu botol cecair tapi aku tak ingat apa nama botol tu. 

Oilatum + cecair aku tak ingat nama tu untuk tahap yang kronik.

Sebamed + T3 C-Mycin untuk tahap yang kurang kronik.

Jangan risau. Maklumat ini aku kongsi hasil daripada mulut seorang doktor. Dia siap lukis lagi struktur kulit muka masa explain dekat aku. Sebab tu aku tahu.

Yang penting, kau kena tahu apa yang kau allergic, terutama makanan. Kebanyakan penghidap jerawat yang kronik ini musuh utama kita adalah B.E.L.A.C.A.N!!
________________________________

Setelah 5 tahun mengamalkan gaya pemakanan sihat, HAKTUIH!, maka muka aku beransur sembuh seperti di bawah.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.


sebenarnya ada kesan parut tapi tak berapa jelas

p/s: bunga ini sebagai peneutral agar tak nampak garang sangat. Ke nampak garang jugak?

2 comments:

Unknown said...

salam bro, nak tnya..masa guna t3 mycin yg gel tu..kulit menggelupas x?

Anonymous said...

Nsem haha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...