Thursday 15 December 2011

Emosi terusik

Assalamualaikum.


AMARAN: Entri ini berbaur emosi. Sebagai seorang yang kurang beremosi, aku tak tahu bagaimana untuk melepaskan perasaan melainkan melalui medium blog. Jika tak suka baca, sila tutup halaman ini.


Aku memang pantang kena tipu. Aku mengaku aku memang suka tipu orang, tapi bukan jenis tipu yang kaw2. Maksudnya, orang tanya aku, aku dah ada makwe ke? Aku jawab dah ada. Ini tipu. Ada orang tanya aku suka seseorang tu tak? Aku jawab tak. Itu pun tipu.

Aku selalu tipu housemates aku. Tapi kemudian aku gelak dan aku cakaplah aku tipu. 

Contoh, aku cerita pasal cara-cara nak elok asma adalah telan anak tikus yang merah baru lahir itu hidup-hidup. Sebab lendir anak tikus tu akan tarik kahak-kahak dan elokkan paru-paru. Setakat ini betul dan mereka percaya.

Kemudian aku cerita, masalah aku timbul ketika proses penyahtinjaan (atau senang cerita berak). Anak tikus ini biasanya tak keluar begitu sahaja kerana dia akan gigit usus ketika najis keluar. Ini akan menyebabkan pendarahan yang teruk. Bahagian ini aku tipu tapi mereka percaya bulat-bulat.

Aku pun mengaku aku mengarut sahaja tadi.

Aku sudah biasa kena tipu kalau nak ikutkan. Orang cakap aku main kayu tiga masa berkapel DULU (<---- dibesarkan sebagai penegasan) padahal aku punyalah setia pada yang satu. Sampai sekarang aku setia single walaupun dah ada gaya-gaya macam tak single sikit. Teettt..

Tapi orang yang tipu aku itu setakat tipu je lah.

Yang aku tak boleh blah atau bahasa mudahnya yang aku tak boleh terima, dahlah kau cerita macam-macam yang buruk pasal aku, kau cakap aku itu kau cakap aku ini, then, kau tipu aku hidup-hidup. Memang tak lah bro.

Aku rasa aku boleh blah lagi kalau kau tipu aku sebab aku tak kisah sangat pun. Yang buat aku kisah sangat bila fikir balik, baik punya cilok kau tenang je tipu orang lain.

Aku yakin aku tak mengumpat sebab aku tak statekan nama siapa pun kat entri ini tapi sebagai menguatkan lagi ayat aku, aku sertakan beberapa perkara yang diharuskan untuk ghibah atau mengumpat:

1- (Pertama, At-Tazallum , iaitu kerana di zalimi atau untuk mencari keadilan.)
2- mencari pertolongan kerana mahu menolak kemungkaran, dan mahu menolak perkara-perkara maksiat supaya perkara itu jadi bagus.)
3- Al-Istifta’ , iaitu meminta fatwa daripada Mufti.
4- mengingatkan orang Islam akan kejahatan.
5- Harus menyebutkan akan aib orang yang tiada diketahui akan dia, melainkan dengan disebutkan akan aibnya itu seperti Si Fulan yang Buta. Atau, si fulan yang tempang. Atau, barang sebagainya.
6- Harus menyebutkan akan kejahatan orang yang telah masyhur akan fasiqnya itu, seperti orang yang masyhur dengan berzina. Atau, yang masyhur dengan berliwat. Atau, orang yang masyhur dengan meminum arak. Atau, barang sebagainya

Aku memang pegang hidup ini macam roda. Kadang-kadang kat atas, kadang-kadang kat bawah.

Kau sedap mulut cakap aku macam ini aku macam itu, nasib baiklah aku ni bukan jenis mulut suka cerita pasal orang. Harap kau sedarlah sekarang ini. Dulu kau sedap cerita macam-macam pasal aku, bila dah jadi macam sekarang, kau sedarlah. Alhamdulillah, aku nampak kau pun dah sedar sekarang.

Aku je yang tak sedar-sedar lagi. Kadang-kadang aku kesian kat kau sebab orang bercerita pasal kau, termasuk aku. Aku terbercerita (apa punya bahasa ni?) pun sebab orang yang bukak cerita. Aku pun terjoin sekali. Tapi bila aku fikir balik, bukan aku yang bukak cerita pasal kau dulu macam mana kau yang dulu bukak cerita pasal aku. Jadi, yang aku nampak, teori hidup ini umpama roda itu adalah betul.


Kalau nak cakap aku kejam ke zalim ke, cakaplah. Oh, zalim adalah meletakkan sesuatu pada bukan tempatnya. Aku tak zalim sebab aku letakkan orang yang tipu itu ke jalan yang betul, jalan yang dia sedar dia salah. Nak kata aku perasan pun aku tak kisah. Walaupun bukan aku yang buat dia kembali ke jalan yang tak tipu orang, itu semua terjadi lepas aku berlaku kejam. Kahkahkah!

So, aku dah lega sekarang. Sekarang je lah. Lepas aku tamatkan entri ini, aku akan dicounter balik for sure, samada secara komen ataupun cakap belakang. Itu aku tak kisah.

Yang aku kisah sekarang, cukup-cukuplah tipu orang. Kau tipu orang, sanggup ke kau minta maaf dengan orang?

Kau tipu Allah, Dia Maha Pengampun. Aku pun sama. Dia Maha Penerima Taubat. Maka, bertaubatlah kepada Allah.
______________________________

Aku memang tipu kalau aku cakap aku tak suka orang. Bukan suka, lebih daripada itu. Hahaha.

Jangan tanya aku suka siapa. Sebab aku taknak tipu orang. Hihihi.



p/s: Siakap senohong hang habaq betoi-betoi, bercakap bohong lama-lama terkantoi.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...