Friday 2 December 2011

menyibuk

Assalamualaikum.


Aku banyak pulak menulis malam ini. Sebab aku rasa lepas ni aku tak mampu nak tulis sekencang ini lagi. Bertimbun assignment dan berderet nota. Tak mengapa. Aku nak tulis sampai puas. 

Aku sebenarnya confuse dan bingung antara ambil berat atau menyibuk.

Selalu aku ambil langkah untuk menganggap aku sebagai penyibuk. Nak kata aku berpemikiran negatif itu hak kau. Aku nak fikir kau negatif pun boleh sangat. Masing-masing bebas nak fikir apa. Itu prinsip aku.

Berbalik kepada penyibuk tadi. Better aku anggap aku penyibuk daripada aku perasan aku seorang yang caring. Sebab kalau aku perasan aku seorang yang caring, itu umpama aku menadah muka aku untuk ditumit oleh kaki keldai. 

Letakkan diri aku sebagai orang itu dan berkata dalam hati, " Ah, sibuklah kau ni. Muka tak kacak ada parut jerawat macam nak telan orang menyibuk je hal aku.."

Maka, aku batalkan niat aku. Kadang-kadang aku terlebih-lebih. Hurm, sifat seorang abang sulung barangkali. Nasihat yang kadang-kadang annoying. Sebab aku jarang jumpa adik-adik aku. Dan aku sangat jarang nak nasihat orang. 

Jadi, bila aku jarang nasihat orang, dan tiba-tiba aku nak nasihat orang, ia bertukar menjadi keadaan yang dipanggil menyibuk. Selalunya sentimen penyibuk itu wujud dan itu menyekat aku untuk memberi nasihat lagi.

Bukan nasihat, menyibuk.

Ah, sudah. Sekarang dah tertanam dalam diri aku, menyibuk. penyibuk, menyibuk, penyibuk.
_______________________________

Kalau aku macam tak ambil peduli itu bukan sebab aku tak ambil berat atau tak kisah, aku hanya tak nak menyibuk hal orang dan tak mahu jadi penyibuk.

Walhal sebenarnya aku memang ambil berat dan ambil peduli. Dan kadang-kadang menjadi seorang yang menyibuk. Dan kadang-kadang itu aku anggap sebagai tidak kadang-kadang. Aku anggap aku penyibuk.



p/s: senyap tak bererti tak ambil tahu. ambil tahu tak bermaksud nak menyibuk. Menyibuk tak bermakna sengaja kacau. Pemikiran orang. Ya, semua berbalik kepada pemikiran. Nasihat itu adalah nasihat. Menyibuk itu adalah menyibuk. Dan aku pilih untuk rasa menyibuk. Maaf sebab menyibuk. 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...