Sunday 10 July 2011

Setelah 5 tahun, ia berulang kembali

Assalamualaikum.


2006.

Angin petang itu nyaman. Ada 2-3 ekor langau berterbangan merentasi net takraw. Lagaknya seolah-olah latihan komando. Seekor langau menemui ajal akibat terkena bola takraw yang sedang meluru kencang membelah ruang udara. 

Badan langau itu leper apabila bola takraw menghentam lantai simen court takraw. Ada sisa-sisa darah. Ulat sampah yang baru keluar daripada badan langau tadi turut mati apabila dipijak seorang budak yang ingin mengutip bola takraw tadi.

Beberapa orang budak lelaki sedang layan bermain sepak takraw.

Pasukan A sudah sedia untuk membuat servis. Si tekong mengangkat kaki 180 darjah untuk melakukan servis kuda dan tiba-tiba si tekong itu jatuh berdentum. Kasutnya licin ditambah pula dengan seluar yang agak ketat menyebabkan lututnya terhentak dengan padu ke lantai court takraw.

Lutut si tekong itu membengkak.

Dia terlepas (sengaja melepaskan pun ada) ujian matematik tambahan dan sejarah akibat tidak dapat berjalan dengan lutut yang bengkak itu.

The biggest part was, si tekong tadi turut terlepas sesi pemilihan skuad bola sepak sekolahnya. Solat pun duduk, apatah lagi ingin berlari laju di atas padang. Dia hanya memandang rakan-rakannya berlatih di padang melalui tingkap kelas.

Satu keluhan kedengaran. Disambung dengan bunyi kentut yang agak perlahan namun bau menusuk.
_____________________________

2011.

Cuaca pagi itu sedap-sedap masak lemak cili api. Tak panas sangat. Tak sejuk sangat. Anjing dah mula bersenam. Berlari-lari anak melintasi jalan setelah lihat ke kiri dan kanan. Mungkin terlihat iklan di televisyen sewaktu melintasi resoran. Belajar melalui media massa.

Kelihatan beberapa orang mahasiswa sedang bermain futsal di gelanggang sukan. Ada juga orang yang menunggang basikal di sekitar gelanggang sukan itu. Si penunggang basikal asyik melihat beberapa orang gadis yang sedang berjalan melintasi gelanggang sukan.

Gedegang! Peleppow!

Satu tayar bergolek ke arah mahasiswa yang sedang bermain futsal. Penunggang basikal tadi telah terturun tangga dengan bergayanya. Basikalnya hancur. Badannya tak hancur. Yang hancur adalah kemachoannya.

Kumpulan mahasiswa tadi terus bermain tanpa menghiraukan kejadian tadi. Itu adalah kejadian biasa. Tiada apa yang perlu dihebohkan atau dikecohkan sangat.

Sedang kumpulan mahasiswa tadi galak bermain, salah seorang daripada mereka telah jatuh tersungkur. Lututnya terhentak dan pehanya terhempas ke lantai.

Bengkak dan lebam.

Keesokan harinya adalah sesi latihan dan pemilihan skuad futsal.

Kejadian lima tahun lepas berulang.
___________________________

Si tekong takraw dan mahasiswa yang jatuh tersungkur itu adalah aku.

Aku sedang tersenyum sekarang, tersenyum dengan kenangan 5 tahun lepas yang berulang kembali sekarang.





p/s: Aku memang tak study add math and sejarah. Alang-alang terus aku tak jawab ujian.

p/s 2: Percaturan aku silap. Sepatutnya aku turun juga training walau sekejap. Tapi aku puas hati sebab pemilihan betul-betul telus. Don't come, don't get.

2 comments:

Anonymous said...

xyahla main dah....kan ade risk doctor ckp dulu....men bese2 jer....

jejaka senja said...

well, layan je la main lagi. ehehe!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...