Saturday 16 July 2011

0-0 (bahagian 6)

0-0 (bahagian 6)


 Setelah sebulan SPM berlalu, maka tamatlah dugaan yang mencabar itu. 2 tahun berhempas-pulas, akhirnya tamat sudah azab itu. Hehe..

 “ Eh, kertas apa ni?” gumam Hasnae apabila secebis kertas terselit di celah bukunya.

 ‘ Jumpa aku kat pondok jaga pukul 6pm’.

 “ Siapa pulak la nak jumpa aku ni?” getus Hasnae.

Hasnae menuju ke arah pondok jaga tepat jam 6pm. Tiada siapa di situ. Yang dilihatnya Yusuf dan Ahmad sedang berbual dengan pengawal sekolah.

 “ Takkan 2 mangkuk ni yang nak jumpa aku? Tak logik betul. Siapa la nak jumpa aku ni? 10 minit takde, aku nak blah,” Hasnae duduk di atas bangku sambil membaca novel yang dibawa bersama. Setelah tamat 10 minit, Hasnae bercadang membaca lagi. Kali ini dia nekad, jika habis satu bab ni tak datang juga orang tu, dia nak makan kat dewan makan. Selesai sahaja 1 bab, dia bingkas bangun dan menuju ke dewan makan.

 “ Hasnae, sabar tu kan separuh daripada iman. Baru 15 minit dah nak blah. Sabarlah dulu,”  Yusuf berdiri di belakang Hasnae.

“ Kau ke nak jumpa aku? Apahal?” tanya Hasnae lantang.

 “ Aduh, cabulnya mulut aku ni .Cuba cakap baik-baik sikit,” Hasnae mengutuk dirinya sendiri.

 “ Aku nak cakap lani. Tak reti la nak main ayat ni. SPM dah habis. Lepas ni kita dah susah nak jumpa. Aku tau mesti aku rindu kat kau nanti. Dah takde siapa aku nak ejek. Dah takde siapa nak lawan aku. Aku tau mesti kau fikir aku dah gila. Ikut suka kau lah. Tapi aku nak bagitau kau. Aku tak nak kita terputus camni je. Aku harap kau bole terima aku lebih daripada seorang musuh, seorang kawan. Aku harap ka faham kata-kata aku ni,” Ahmad tergamam. Tak percaya kawannya yangu dianggap hati kering itu dah jadi mat jiwang.

 “ Apa ni . Kata tak reti main ayat. Cakaplah apa kau nak. Kau nak jadi hamba aku ke? Atau nak jadi drebar aku? Aku tak paham la,” walhal  Hasnae telah mengerti. Saja je. Takdelah nampak terhegeh-hegeh sangat. Hehe..

 “ Ala kau ni. Saja je kan buat tak paham. Ni yang aku geli nak lafaz. Hasnae, izinkan aku jadi lelaki pertama dalam hidup kau ,” merona muka Yusuf setelah mengungkapkan ayat jiwang tadi.

 “ Kalau ada nombor henpon aku kat tanah sebelah pondok jaga tu, maknanya aku terima kau,” Hasnae terus meninggalkan Yusuf. Yusuf terlopong mendengar jawapan Hasnae.
  
Yusuf menyesal dengan tindakannya tadi. Selepas solat isyak, dia terus berkemas barang-barangnya kerana esok semua pelajar akan pulang ke rumah. Dia sedaya upaya melupakan kata-katanya petang tadi. Ahmad bingung dengan tindakan kawannya itu. Diam sejak peristiwa petang tadi.

 “ Heeeee.. Bestnya!! Gentleman jugak kau ni. Aku harap pun, akulah perempuan pertama dalam hidup kau,” Hasnae tidur dalam senyuman manakala Yusuf tidur dalam penyesalan tak sudah.

Esok, setelah selesai sarapan, Yusuf bersalaman dengan semua rakannya. Rakan yang sama-sama berjuang demi SPM. Banyak kenangan mereka bersama. Yusuf bergegas ke pondok jaga mencari nombor henpon Hasnae. Ahmad pun turut membantu. Habis berpeluh badan mereka. Pengawal sekolah pelik melihat kelakuan mereka. Bila ditanya mereka menjawab mencari kunci loker sebab mereka lepak di sana semalaman. Mungkin terjatuh di kawasan sekitar. Setelah 30 minit terbongkok-bongkok di sekeliling pondok jaga, Yusuf menyuruh Ahmad berhenti.

 “ Dia main-mainkan aku lah. Sampai hati dia buat aku camni. Yang aku pun semalam. Ya ALLAH, aku ke semalam yang jiwang gila tu? Malunya aku Mad. Mana nak sorok muka ni?” Akhirnya mereka berdua kembali ke asrama.

 “Sop, ni ada kertas untuk kau. Tadi ada minah mana entah bagi kat aku. Dia suruh aku bagi kat kau,” pengawal sekolah itu tersenyum.

 ‘ Lain kali jangan bodoh sombong. Malu bertanya sesat jalan. Saya saja suruh abang tu senyapkan dulu. Memang sah awak ni malas bertanya. Jangan amalkan kalau nak jadi lelaki pertama dalam hidup saya. nombor henpon: 0122244668. Pandang kat kelas saya.’

 “ Awak lagi penyabar daripada saya. Sanggup cari sampai 30 minit. Tahniah!!!” jerit Hasnae lalu turun ke bawah sambil ditemani Salwa.

 “ Kau.. erm… awak main-mainkan saya ek?” Ahmad berlalu meninggalkan kawannya itu.

 “Tak sangka aku kau suka minah tu Sop,” Ahmad terus kembali ke asrama.
 “Malam nanti saya mesej awak. Ok?” Yusuf gembira apabila kesabarannya selama ini berbalas. Salwa terus mengusik Hasnae yang dah mula merah mukanya.




bersambung.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...