Saturday 2 July 2011

0 - 0 (bahagian 4)

bahagian 4.


Setelah 6 jam ekspidisi, akhirnya para pelajar tiba di puncak Gunung Ledang. Semua pelajar melepaskan lelah dan menunaikan solat jama’. Usai solat, mereka semua sibuk bergambar setelah hilang penat. Bermacam-macam gaya dipamerkan. Ahmad dan Yusuf pun berposing sakan walaupun dengan muka yang berplaster-plaster di  wajah Yusuf. Hasnae duduk menyendiri. Puas Salwa memujuknya bergambar bersama-sama.

“ Laa, Nae. Jomlah amik gambar dengan aku. Kau tak sayang aku ke? Bukan selalu kita ada atas gunung ni. Sekali seumur hidup tau. Jomlah,” akhirnya dia mengalah. Malas nak layan kalau Salwa dah merajuk nanti. Dia masih terfikir tindakan Yusuf yang sanggup bergadai nyawa deminya. Memang betul kata Ahmad. Yusuf hampir sahaja jatuh ke dalam gaung ketika bergelut dengan monyet itu.

 “ Aku mesti mintak maaf,” nekad Hasnae. Yusuf agak keletihan akibat berlawan dengan monyet tadi namun sempat tersenyum.

 “Nasib baik aku masuk silat. Kalau tak, malu aku kalah dengan monyet. Depan Hasnae pulak tu. Ish, manalah nak sorok muka? Tapi yang kelakar, dia peluk aku. Huiyoo .” Ahmad melihat Yusuf tersenyum lantas membaling sebiji batu kecil ke kepala kawannya tu. Setelah 1 jam berada di puncak gunung, mereka semua menyambung perjalanan turun ke kaki gunung.

 “ Sop, terima kasih selamatkan aku tadi. Sorry sebab…. Erm.. Sorry sebab lupa nak ucapkan terima kasih tadi,” terus Hasnae meninggalkan Yusuf.

“ Kasihmu diterima. Tapi maafmu aku tangguh dulu. Ingat tu?”  Yusuf merupakan pelajar terakhir turun dari puncak gunung selepas Ahmad. Mereka memastikan tiada peralatan yang tertinggal. Perjalanan turun agak sukar kerana hari sudah semakin gelap. Mereka harus tiba di kaki gunung sebelum jam 2 pagi mengikut jadual yang ditetapkan. Alhamdulillah tepat jam 2 pagi, Ahmad dan Yusuf selamat sampai menandakan semua peserta ekspidisi selamat tiba di kaki gunung tanpa seorang pun yang hilang.


bersambung..

1 comment:

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Nasib baik tau~

kalau tak, aku nak lalu depan Gunung Ledang tu seriau~

kikikiki~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...