Saturday 28 January 2012

Bukan pejuang Melayu

Assalamualaikum.


Sebagai anak Malaysia yang lahir pada penghujung kurun ke-20, aku membesar dalam suasana yang sudah mula pudar nilai-nilai adat-istiadat tradisi nenek-moyang dahulu-kala. Aku secara peribadi melihat bahawa sudah tidak relevan beberapa adat Melayu khususnya sebab aku orang Melayu. Aku nak cerita adat Cina atau India aku tak tahu. Aku bukan racist.

Perkara yang kita tiada ilmu tentangnya, jangan suka-suka hurai. Kalau nampak bodoh tiada masalah, yang masalah kalau tak nampak bodoh dan disangka itu perkara betul. Maka, lahirlah generasi yang dikencing (baca ditipu) selama 88 keturunan.

Ok, sambung.

Aku ada beberapa contoh yang aku rasa langsung tak relevan untuk dipraktiskan oleh orang Melayu khususnya pada zaman ini.

1) Merisik.

Merisik ini asalnya adalah bertandang ke mana-mana rumah untuk bertanya status anak dara pingitan yang ingin dijadikan isteri. Maka, berlakulah adegan berbalas pantun yang sangat simbolik dengan orang Melayu. Lagi-lagi orang Johor. Siap ada tol. Apa faedah tol ini? Dapat keluarga yang tak reti bahasa, dia punya tol ada macam dari tol Sungai Besi sampai tol Jambatan Pulau Pinang. 1-2 tol dah lah. Ini sampai 11-13 tol. Kalau satu tol RM1 takpe. Ini satu tol RM15-RM20.

Ok, sambung.

Jadi, merisik ini bagi aku langsung tak releven dah. Dah berpasangan (baca berkapel) sampai kenal dalam luar (baca hati budi), nak merisik apa lagi ye dak? Kahwin terus jelah. Tunang pun tak payah. Tunang itu adalah supaya lelaki dan perempuan bersedia dari segi wang dan rohani. Kau dah berkapel lama-lama takkan tak sedia lagi ye dak?

Ok, mungkin sesuai untuk orang yang macam aku ni. Memang tak sedia apa-apa, calon pun takde. Tapi 1 dalam seribu lah. Ini menunjukkan aku antara spesis lelaki yang semakin pupus.

2) Jalan tunduk sikit.

Ini dilakukan sebagai tanda menghormati orang tua. Tapi aku lihat semakin ramai orang tua zaman ini tak sedar mereka dah tua. Dress up macam baru berinjak dari zaman kanak-kanak ke zaman belia remaja. Itu baru dress up. Belum cerita lagi perangai. Yang lelaki tua tak habis lagi miang nak menggatal, yang perempuan kertu tak habis lagi nafsu shopping. Sikit-sikit sudah ye dak?

Aku faham je perempuan dan shopping ibarat roti canai dengan kuah dalca. Tapi awak tu dah kertu makcik woi. Kurang-kurangkanlah shopping tu. Duduk rumah asah skill masak tu. Ini dah cucu 3 orang masak sambal tumis cili tak cukup rebus. Mana tak sakit perut anak beranak?

Lepas tu tuduh ada orang santau famili sebab cemburu dengan kebahagiaan keluarga kau.

3) ........
4) ........


Aku dah habis fikir. Aku ada terfikir benda lain seperti berinai, tapi kebanyakan perkara itu berkaitan dengan soal perkahwinan. Sama seperti merisik. Jadi, aku malas nak cerita panjang. Aku pun tak kahwin lagi. Cakap lebat nanti, aku kahwin lagi lebat pulak.

Kahkahkah!
_______________________


Orang Melayu secara semulajadinya mempunyai genetik yang sangat sensitif. Dia punya sensitif bukan boleh buat main. Cuit sikit je, tapak kaki kiri kanan singgah kat dahi. Ini je lah yang aku tulis demi menghormati sensitiviti orang Melayu.

Apa?

Ingat sesama Melayu takde racist ke? Orang Melayu yang racist adalah orang Melayu yang suka melayu-layukan orang Melayu yang lain. Melayu itu tak salah. Orang Melayu yang salah.

Boleh diaplikasikan dalam: " Islam itu betul. Orang Islam itu yang tak betul."



p/s: Melayu dalam bahasa Jawa adalah berlari. Patutlah orang Melayu suka berlari. Polis berlari mengejar orang, orang berlari tak nak kena tangkap dengan polis. 

1 comment:

Anonymous said...

dh mcm style ustaz azhar idrus bg ceramah lak dila bc...hahaha...gud gud

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...