Thursday 2 February 2012

Harga sebuah kesilapan

Assalamualaikum.


Dalam sehari, tak sah kalau tak buat silap. Samada silap tu besar atau kecil je. Dan kebesaran atau kekecilan silap itu bergantung kepada bagaimana kau pandang besar atau kecil silap tu. Silap yang kau pandang kecil, besar kat mata orang lain. Silap yang besar kat mata kau, orang lain tak anggap pun tu silap. 

Ada  orang pandang kentut kuat di dalam tandas itu sebagai silap yang besar. Aku pandang kecil je. Itu pun kadang-kadang. Selalunya bukan masalah pun bagi aku.

Aku pandang orang yang suka cakap orang lain begitu begini adalah silap yang besar. Tapi aku lihat ada je orang lain macam biasa saja cakap orang ini begitu, orang itu begini.

Begitulah.

Perkara yang bagi aku agak penting dalam konteks kesilapan ini adalah bagaimana kita nak menghadapi satu kesilapan yang kita dah buat. Silap kat sini aku tak sempitkan kepada mana-mana skop. Ini secara menyeluruh. Apa-apa yang boleh dianggap silap, maka silaplah tu.

Orang yang dah buat satu kesilapan memang berhak diberi peluang kedua. Atau ketiga. Atau keempat. Atau sampai keberapa sekalipun. Jadah aku nak tulis sampai ke 17. Faham sendiri lah kan? Pendapat aku secara peribadi, ingat, aku cakap peribadi, orang yang dah buat silap ni pun berhak sedar bukan semua orang boleh terima kesilapan yang dah dia lakukan.

Ini semua berkaitan dengan isu pemikiran. Ya, aku adalah jenis orang yang pandang setiap sesuatu ada timbal balik dia. Ada utara selatan. Ada kiri kanan. Ada imbangannya.

Contoh untuk kes ini, kesilapan.

Maknanya ada orang yang dah buat salah, dan ada orang yang menjadi mangsa atas kesilapan tadi.

Orang yang dah buat salah, kau harus sedar yang kau dah buat salah. Bila kau sedar, maksud di sini adalah betul-betul sedar kau dah buat salah, kau harus terima hakikat bahawa ada harga yang kau perlu bayar atas kesilapan kau tu.

Kalau kau lihat harga kesilapan kau tu sangat murah, kau akan rasa orang sekeliling menghukum kau atas kesilapan kau tu. Orang sekeliling tak mampu terima kau dalam hidup diorang. Kau akan rasa kau tak diberi peluang kedua. Peluang kedua yang kau harapkan adalah orang akan terus terima kau semula dengan segera. Peluang seumpama itu memang tiada atau jika ada pun, sangat tipis umpama Fakhri Sa'rani menjaringkan gol.
Itu semua berlaku bila kau tak betul-betul sedar kau dah buat silap.

Jika kau lihat harga yang kau bayar tu sangat mahal, kau akan bersyukur atas silap yang kau dah buat. Sekurang-kurangnya kau tahu itu silap. Dan orang yang menyedarkan kau itu sebenarnya bukan menghukum kau. Kalau kau buat silap kepada dia dan dia masih diam membatu, kau takkan tahu itu satu kesilapan. Lebih buruk kalau kau anggap satu kesilapan itu adalah benda betul bagi kau.

Sebagai mangsa atas kesilapan orang lain, kau memang berhak untuk menghukum orang yang berbuat silap kepada kau. Cuma, berpada-padalah. Hari ini hari dia, esok lusa hari kau pulak. Kau bukan tahu pun.

Aku tak nak cerita panjang pasal mangsa, aku nak cerita pasal orang yang dah buat silap.

Kau yang dah buat silap tu, fahamlah kedudukan kau sebagai orang yang buat silap. Walaupun bagi kau kecil, macam aku cakap tadi, ada orang yang pandang besar. Kau janganlah pula membuat sesuatu yang lebih bodoh seperti menghukum pula mangsa kesilapan kau tadi.

Contoh:

Kau seorang pencuri. Kau dah kantoi mencuri laptop kat kedai komputer kawan kau. Dan kawan kau tukar kunci kedai tanpa memberi kau kunci pendua. Dan kau masih bekerja di situ. Kemudian, kau kata dia kedekut sebab pegang kunci seorang.

Secara logikalnya, dia masih terima kau dalam hidup dia, cuma belum boleh terima kesilapan kau yang dulu. Itu sudah cukup untuk pasca permulaan selepas suatu kesilapan. Kalau kau anggap lebih dari itu, kau patut malu dengan diri sendiri.
___________________________

Aku secara peribadi sangat kagum dan hormat dengan mana-mana insan yang boleh deal kesilapan orang lain dalam hidup dia.

Aku juga secara peribadi sangat menyampah orang yang tak sedar diri tu dah salah, nak maki-hamun orang lain untuk tutup kesalahan sendiri.

Itu bangang namanya.



p/s: siapa anggap type entry blog pakai laptop orang kemudian terbersin lalu melekat nasi goreng semalam kat screen laptop adalah satu kesilapan, sila kembangkan hidung anda.

1 comment:

saffiya_aleesya @ echa said...

pada saya kemaafan itu mungkin senang kita perolehi buat kali ke berapa pun tapi kepercayaan itu kita takkan perolehi buat kali kedua..jadi kepercayaan itu yang paling utama!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...