Saturday 7 January 2012

Pening dan payah

Assalamualaikum.


Sebagai penonton movie online yang agak tegar, aku selalu repeat a few scene yang aku rasa dialog dia tak panjang tapi it has a deep meaning. Semestinya aku bercakap tentang English Movie, not a Malay movie. Bukan aku tak sokong filem tempatan, cuma dialog atau skrip tak cukup padu bagi aku.

Oh, aku bukan nak buat perbandingan filem antarabangsa dengan filem tempatan. Tidak. Aku cuma ingin berkongsi pendapat aku tentang dua dialog ini yang agak dominan dan familiar setiap kali aku menonton drama atau filem English.

" because I love you.." dan

" it's for your own good.."

Apa yang menarik pada aku, skrip " because I love you.." ini sering disebut oleh pelakon wanita manakala skrip " it's for your own good.." adalah favourite script untuk pelakon lelaki.

Ya, aku tak nafikan ada juga babak yang menunjukkan pelakon lelaki menyebut " I love you.." tapi selalunya tanpa perkataan 'because'. Aku rasa agak janggal campur aduk bahasa Melayu dan English tapi takpelah, blog aku pun kan? Kahkahkah!

So, bila ada babak yang menunjukkan situasi romantik (aku tak percaya aku akan ulas benda ini), selalunya apabila ada pihak yang bertanya, " Why are you doing this to me?". Soalan ini selalunya tidak berada dalam situasi yang positif walaupun ada tetapi amat sikit.

Then, after she or he had been asked, " Why are you doing this to me?", you (especially me) can realise that:

1) Men always answer like this: "It's for your own good.."

2) Women always answer like this: "because I love you.."

Ok, back to Malay. 

Bagi aku, ini semua berkaitan dengan sifat dan sikap lelaki dan perempuan itu sendiri. Men are from Mars, Women are from Venus. Lelaki ego. Aku setuju. Lelaki poyo. Aku setuju juga. Biasa dengar perempuan poyo? Takkan? Yang biasa dengar perempuan gedik. Ada pernah dengar lelaki gedik? Aku pernah. Sebab ada budak 6 tahun cakap aku ni gedik. Ikut hati aku, memang goyang rahang budak tu aku tangankan. Haha.

Aku yakin kebanyakan, tak semua, tapi almost lelaki kat dunia ni memang takkan mengaku dan cakap, 'saya sayang awak..', 'saya cinta awak..', 'I love you..'. No, no, no. Sebab tu bila perempuan tanya, perempuan akan dapat jawapan yang bukan mereka nak dengar. 

Perempuan, bagi aku, adalah kaum yang menjadikan mulut atau lidah sebagai medium utama. Apakah yang dimaksudkan medium utama ini?

Perempuan geram, dia membebel.
Perempuan marah, dia jerit atau tinggi suara.
Perempuan terkejut, dia menjerit.
Perempuan sedih, dia buat pillow-talk.
Perempuan down atau kecewa, dia cerita sampai tak sedar poin yang sama diulang 19x.
.........
.........
.........

Jadi, apa kesimpulan aku kat sini?

Walau apa pun yang berlaku, mulut dan lidah adalah benda yang paling berharga bagi mereka. Sebab itu, apa-apa yang keluar daripada mulut lelaki (aku dan anda yang jejaka) adalah sangat bernilai bagi mereka. Sebab itu perempuan lebih mudah ditipu daripada lelaki.

Ditipu bukan sekadar hati dan perasaan, masa shopping pun sama. Dah tahu shopping dekat car-boot sale atau bundle, takkan harga tudung boleh sampai RM60? Takkan harga heels Jamie Choo boleh sampai RM600? Takkan emas Zhulian boleh sampai RM6000? Ini sekadar contoh.

Masalah di sini, kenapa lelaki susah nak cakap?

Ya. Sebab kata-kata lelaki adalah melalui perbuatannya. Sebab itulah lelaki suka guna ayat, "It's for your own good..". Apa sahaja yang lelaki buat dia akan kata untuk kebaikan perempuan itu. Kenapa tak cakap je, "Because I love you.."? Semua orang nak yang terbaik untuk orang yang dia sayang. Aku? Aku pun nak yang terbaik untuk si dia.

Why he is doing that to her?

The man loves that woman, because it's for her own good.

Why she is doing that to him?

Because the woman loves that man, that's all.
______________________________

Haaaa, pening? Aku pun pening.

Kesimpulan mudahnya: KEBANYAKAN lelaki buat apa pun untuk kebaikan perempuan yang dia sayang. Actions speak louder than words. 

Perempuan, anda memang mudah melafazkannya. Jadi, jangan semudah itu mengharap untuk mendengarkannya kembali. Dengarlah dengan hati. Itu lebih mudah untuk anda mendengarnya.


p/s: Kahkahkah. Aku fikir banyak kali nak post benda ni. Cis!! Ini hanya pendapat peribadi aku. Aku terima sahaja pendapat orang lain.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...