Thursday 30 September 2010

sen-tea-mental

Assalamualaikum.

Lepas ni entri akan berkurang. bil elektrik rumah naik. ye, aku tahu. memang sebab aku selalu online.

Tadi Kancil aku hon Badak Sumbu aka Toyota Fortuner. Gila kau. Tayar dia je dah besar pintu Kancil aku. Tapi bodoh piang punya Badak. Jalan one way kau bantai jugak.

" Rules are made to be broken.."

Haa, memanglah. Tapi tengok keadaan lah. Dah kalau sampai eksiden. Tulang kau sume aku patahkan. Kau bajet kau drive Badak aku takut? Kancil tu haiwan yang pintar tau??

Dah2. Entri ni bukan sambungan entri lepas.

Haa, aku tahu. Korang semua mesti ada sumthing atau benda yang korang sayang giler. Bak kata Tok Batin rumah panjang orang asli Bukit Bandaraya U11, " Atok pasyti. Syemua barang ada nilai tersendiri. Pricelessy. Lagi2 kalau ada syentimental value.."

Aku takdelah barang yang ada nilai sentimental. Tapi aku ada beberapa barang yang aku rasa dah old season. Memang barai kalau korang tengok. Kira kalau hantar kat badan kebajikan untuk saudara Muslim di Gaza, memang korang kene cop la. " Barang nak buang baru nak bagi badan kebajikan.."

1st- Beg sekolah Nike warna kuning. Beg ni aku beli time form3. 2004. Beg tu still wujud. Aku bawak gi Morocco. Sekarang dah 2010. Korang ada ke beg sekolah bawak masuk universiti? Malu kan? Yelah, dah masuk univ, pakai beg sekolah. Kurang2 pakai sliding beg. Aku peduli apa? Still boleh guna, aku gunalah. At least, dengan beg tu adalah penebat untuk aku tak nampak tua.

2nd- Baju dalam. Wei, ni bukan baju yang perempuan pakai nak jadi slim. Apa jadah entah. Aku tengok dah macam sarung durian. Kenapa tak sarung nangka? Sebab yang pakai baju dalam slim tu aku rasa badan bentuk durian. Marah ke baca kak? Takde pompuan baca blog aku ni rasanya.  Sambung cite. Baju dalam aku tu aku pakai dari form1. Ada je lagi sampai sekarang. Warna putih lagi. Oh, aku suka kaler putih.

3rd- Kasut. Aku ada kasut putih. Putih lagi. Kasut ni aku beli masa form4. Zaman hiphop dulu. So, aku beli kasut DCshoecausa. Kasut ni kira top la dulu. Sape pakai konfem orang tahu. "Oh, budak ni hopperz..". Masa tu zaman Ruffedge tengah up. Faizal Tahir masa tu baru nak masuk OIAM. Nak jadi cite, even kasut tu sekarang dah jadi kasut Phua Chu Kang, aku still simpan. Bukan ada sentimental value pon. Aku pakai kasut ni untuk bersukan. Futsal, takraw, volleyball, joging. Bau takde. Ajaib. Kasut ni kalah setahun dengan beg Nike kuning.

4th-......

5th- ...... and so on..

Actually ada lagi. Tapi aku tak berapa ingat bila aku beli. Tu yang malas nak cite. Aku tak suka reka cite. Tak pure Tok Batin kata.

So, actually aku nak cakap, selagi boleh guna tu, gunalah semaksimum mungkin. Bukan kedekut atau bahasa singkatnya kedek. Atau aku suka guna stek. Bukan sama sekali. Ini mengajar kita untuk berjimat dan tahu menghargai sesuatu.

Maka, kalau ada sumthing yang korang tengok dah old-season giler, maka fahamilah bahawa pemilik barang itu mungkin menyimpan nilai sentimental yang ada pada barang itu. Tapi, bukan aku. Aku jenis guna sampai barai. ..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...