Tuesday 28 September 2010

beza, memang berbeza

assalamualaikum. salam 1 Malaysia.

puas. kenyang memang indah. lagi-lagi mak masak. tak tambah tak sah. nasi dalam pinggan penuh. paling kurang 3x. bukan macam nasi lemak dalam kafe KPJ selangor. tak pun macam gerai makan kat KL (lokasi tepat bukan nak dirahsiakan, sebab sume lebih kurang jer). tak sempat nak kelip mata dah habis dulu. ciput gile. tak macam kafe A dekat matrix londang dulu. nasi doreng dia aku rembat pagi tahan sampai petang.

ini macam hari-hari ada chance kejar acap and the geng. tapi berapa lama aku boleh macam ni? dah nak balik. hari-hari makan 3 pinggan. fulled. cukup bulan tali pinggang pon dah tukar lubang. selalu lubang kat tengah. ini boleh jadi lubang kat hujung.

oh, ini bukan cerita pasal makanan. ini pasal pemerhatian aku selama ni. selalu dengar. selalu baca. memang selalu.

" saya bukan tak nak pakai tudung. benda2 elok ni kenalah ikhlas. buat apa ikut orang kan? saya akan pakai satu hari nanti tapi bukan sekarang. ikhlas tu belum tiba.."


" hati saya belum terbukak untuk pergi haji. seru tak sampai lagi. insyaallah saya akan pergi bila dah ada seru.."


" buat apa solat nak tunjuk2 kat orang. takkan saya solat saya nak panggil orang? saya akan solat. bukan sekarang. saya sibuk"


" saya memang kerja macam ni. bukan saya suka-suka nak sentuh perempuan. saya sendiri dah kawen. bukan saya berzina. saya buat depan orang ramai. bukan berkhalwat. jangan cakap kalau tak tau hukum-hakam.."

hello brader, aluu sister. aku dengar nak nangis pon ada. nak gelak pon ada. takkan tiba2 nangis kot. tengok ayat-ayat cinta pon tak nangis, setakat dengar jawapan 'IKHLAS' ni lagi la aku nak 'menangis'.

beza melayu dengan bukan melayu:
baju kurung & baju melayu vs cheongsam, kurta, sari, dhoti and so on. etc.

chop, aku bukan rasis. contoh perbezaan antara kaum. perbezaan juga satu kekuatan.

 beza muslim and non-muslim: 
solat vs buat pekak dengar azan.
tudung vs free hair
seluar pendek vs seluar panjang
haji vs melancong
poligami vs zina
.......................................................


ya, 1 Malaysia lebih kepada perpaduan kaum. tapi aku bukan nak borak pasal kaum. aku nak borak pasal Islam. beza Islam dan bukan Islam.

beza Muslim and non-mulim. Kabur. Samar. Blur. sebab apa? sebab penganut Islam dah tak macam betul-betul dalam Islam. Serupa macam yang non-Muslim.

bayangkan satu situasi. seekor alien dari planet Nameck turun bersama ketuanya, Piko. Mereka ada assignment setelah belajar mengenai Islam. dan terjadi dialog berikut.

------------------------------------------------------------

Piko: Kamu Muslim?

Pakjim: Ya, saya Muslim. Ini isteri saya. rosnah, izati, maslina, dan rafiqah.

Piko: Kenapa 3 isteri kamu ni lain? yang sorang ni lain?

Pakjim: Takde yang lainlah. Semua sama. diorang pon Muslim macam saya jugak.

Denden: Ketua Piko, tadi Ketua ajar saya Muslimah itu bertudung. Dan Islam hanya membenarkan perkahwinan seagama sahaja. Tapi pakcik ni kata isteri dia semua muslimah. tapi ada yang tak bertudung.

Piko: Sabar. kita tanya pakcik ni. Ada antara isteri pakcik ni yang non-Muslim ker?

Pakjim: Mereka semua Muslimah. Cuma tak mengamalkan gaya hidup Islam.

Denden: Sebab pakcik pon pakai seluar pendek. sebab itulah 3 yang lain tu tak bertudung. yang bertudung tu saya tengok dada tak tutup. tersembul jugak. Ketua Piko, benarkah teori saya ni?
-------------------------------------------------------------

Pakjim memaut bahu semua isterinya dan terus berlalu. Adakala dia terbersin kerna rambut rosnah masuk ke dalam lubang hidungnya. Adakala kaknya tersadung kerna rambut izati menutupi mukanya. Adakala dia menggeletik kerna rambut rafiqah termasuk telinga. Adakala mukanya tersembam lembut seperti span apabila terlanggar dada maslina.

Hidung Pikor kembang. Anak didiknya sudah matang. unggas, nyamuk dan lalat mati tersangkut di hidungnya. Bulu-bulu manja yang berjuntai di gua gelap itu mengandungi racun kesan pertarungan sengit antara dirinya dengan fliza dan majinbu.

Aku bercerita situasi di Malaysia. Nampak remeh kan isu tudung dan seluar pendek? Tapi bayangkan alien itu adalah anak kecil Muslim yang baru nak mengenal dunia, bertanya tentang Islam. jika jawapan yang disajikan berbentuk perbezaan ini, makin ramailah kawan-kawan anak kecil ini yang tak bernasib baik. Tersadai di pagar masjid, mati digigit anjing. tak nampak kaitan? fikirlah dengan lebih kritis.

Muslim di Malaysia kena bersatu. Sama rupa paras. Sama pakaian. Sama identiti.

Perbezaan yang terjadi antara 3 perkara ini bukan 1 kekuatan, tapi 1 bencana untuk umat Islam di Malaysia.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...