Sunday 26 September 2010

bukan dalam list

assalamualaikum. salam 1 Malaysia.

minggu ni memang packed. bizi kata budak2 tadika sekarang. kecik2 dah pandai speaking. aku tadika dulu skipping tau lah. bizi memenuhi jemputan open house. ada jugak rumah yang aku tak dapat serang. drive sorang2 memang boring. silap2 boleh pegang stereng pakai kaki kiri. (aku drive myvi auto).

aku ingat bila rajin memenuhi undangan open house, dapatlah aku penuhkan ruang kosong perut ni. serius aku cakap, jeles sungguh lihat acap, hasan, bakar, fit, luqman. dah macam orang kawen. ok, luqman dimaafkanlah. sebab dah tunang. kira sebelah kakilah dalam alam perkahwinan.

perut masing2 dah takde getah beb. kira kalau pakai baju saiz M, silap2 boleh tercabut butang baju tu. peha satu hal. bukan drummet dah, lebih kepada labu sayong aku tengok. tapi paling aku salute, tagan diorang. kalau rajin bumping macam bakar f5 dulu, (bakar ni wakil selangor pencak silat kebangsaan. tahun 2006, dia main kategori 60kg kalau tak salah), boleh fight sazali samad lah aku jamin.

aku tengah bergelut. bukan nak jadi macam diorang. aku cuma bergelut nak dapatkan berat badan ideal. bayangkan, tinggi 169cm, berat 55kg. paling kurang at least 60kg. memang betul2 bergelut. hari2 makan roti sapu mentega. bajet boleh berlemak badan. tak jalan jugak. badan aku ni kira memang papan lapis buat kedai runcit tepi jalan tu haa.

aku masih teringat kata2 kawan aku. seorang gadis:

" kalau aku kene buat list, nama kau bukan dalam senarai top10. sebab badan kau kurus sangat. even kau ni kategori hensem, tapi tak nampak gagah nak pertahankan seorang perempuan.."

bab hensem tu belakang kira. aku tak kisah. bab tak nampak gagah nak pertahankan seorang pompuan. pergh, itu satu statement yang menyebabkan aku selalu tergigit jari sewaktu makan, selalu terletak garam dalam milo dan macam2 lagi.

takpelah, aku mengerti. memang benar kata2 kawan aku tu. aku redha. ahahaha. ini bukan ayat pasrah. sebab aku teringat satu hadis ni. riwayat aku tak ingat tapi ini hadis sahih. mafhumnya:

" lelaki yang paling kuat adalah lelaki yang mampu menahan marah.."

ini jela yang paling kuat boleh aku buat. ehehehe.

apa-apa pun, aku bersyukur. badan aku kurus ni banyak gak kelebihan. aku boleh selit2 celah tiang masa sesak dalam komuter. aku boleh masuk dalam lubang sempit nak amik barang.

bersyukurlah dengan diri sendiri kerna diri kita kan ciptaan Allah yang terbaik..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...