Tuesday 28 September 2010

dont disturb

assalamualaikum. salam 1 malaysia.

aku teman mama check up. tunggu dekat area A. bising. kecoh. hingar-bingar. budak lari-lari, baby melalak, mak budak gosip-gosip, nurse melaung-laung nama pesakit. aku nekad nak hulur kaki, biar tersadung budak yang lari-lari tu. batal. boleh sabar lagi.

aku bukak paper. utusan melayu. paper ni orang kata bias kerajaan. belasah. aku baca berita luar negara. 'Petempatan Yahudi di Tebing Gaza masih diteruskan'. Lahanat. Haram jadah punya penjajah. Oh, aku teringat. bila sebut orang Israel Yahudi, jangan lupa sambung,"'laknatullahi 'alaih".

aku teruskan bacaan. tiba-tiba seorang budak india lalu depan aku. kerusi kat area A tu disusun rapat depan belakang. 30cm cuma. muat-muat untuk kaki masuk. tapi kalau kaki acap tu aku tak sure. maybe kene tolak dulu. aku angkat paper. bagi laluan kat budak tu. persepsi aku, " ah, budak. bese lah. budak baru nak up.."

suddenly his mom said, " ayo boy. don't play there lah. you are disturbing that uncle. come here. or i'll slap you."

aku terus angkat paper. tutup muka. tak turun-turun paper tu. aku dah tua. yes. aku makin tua. and aku kene akui. wajah aku tua 3 tahun dari usia sebenarku. banyak lagi peristiwa yang menggambarkan umur aku lagi tua dari usia. cukuplah yang satu ini. mungkin ada lagi pada masa akan datang. siapa tahu? akan aku coretkan lagi.

memang manusia makin tua. ada ke yang makin muda? susuk mungkin. moden sikit, botox.

ingatlah, ajal maut itu pasti. cuma kita tak tahu bila. yang kita tahu, ajal itu datang, tak lewat sedetik, tak cepat sedetik..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...