Thursday 31 May 2012

Tak patut

Assalamualaikum.


Sejak dua menjak aku berkecimpung dalam arena seni suara, aku banyak tengok video orang menyanyi. Memanglah orang yang menyanyi, takkan tempe pulak yang menyanyi. Tak tahu tempe tu apa? Tempe itu adalah sejenis makanan yang diperbuat daripada soya dan selalunya dipijak-pijak sahaja menggunakan kaki tanpa apa-apa alas. Kalau ada cagu di kaki sang pemijak itu, maka akan jadi tempe bercagu.

Lagi satu, kalau tak tahu apa itu tempe, berkemungkinan besar anda bukan orang jawa.

Ok, kembali kepada arena seni suara yang aku bergomol dengannya ketika ini. Aku banyak menonton nyanyian remaja, aku nak kata kanak-kanak pun boleh juga sebab mereka berumur kurang 15 tahun. 



lagi satu..




Budak dua orang ni kalau masuk Mentor pun aku rasa boleh kalah semua peserta Mentor ke, AF ke, apa ke. Aku bukan nak kata orang Malaysia tak patut masuk pertandingan-pertandingan sebegini. Walaupun dari satu sudut memang tak payah masuk pun.

Aku sebenarnya tak berapa berkenan dengan pertandingan nyanyian untuk budak-budak. Bintang kecil ke, Idola kecil ke, Bakat si kecil ke, Adik kecil ke, apa-apa yang kecil lah senang cite. Budak-budak ni macam jadi bahan nak buat duit je. Vote apa semua bagai. Aku sendiri tak pasti betul ke ada orang yang vote pertandingan macam ni.

Zaman Mawi mungkinlah kot. Sebab aku memang nampak nenek aku sendiri vote si Mawi tu. 

Malaysia ni dah terlampau banyak orang nak jadi penyanyi. Sampai budak-budak pun maybe kalau cikgu tanya dah besar nak jadi apa, nak jadi macam Shila Amzah, nak jadi macam Hazama, entah sape-sape lagi.

Aku bukanlah nak halang budak-budak ni punya cita-cita. Kalau betul-betul berbakat takpe. Ini sebab nak melawa, nak melaram, nak me......., erm me apa-apa lah. Adoi. Masuk sekolah vokal tak nak. Tau nak menyanyi je.

Aku malas nak letak video budak-budak Malaysia yang masuk pertandingan nyanyian ni. Kalau siapa yang layan Idola Kecil atau Bintang Kecil, for sure korang boleh compare budak-budak kita kat level mana. Bukan budak-budak je. Sekali dengan yang masuk AF ke Mentor ke, apa-apa lagi lah. Yang aku rasa level tinggi sikit Malaysian Idol dan One in a Million.

Itu pun tak ramai yang boleh pergi jauh. Kalau tengok The Voice ke X factor ke, Britain Got Talent or American Got Talent, dalam ramai-ramai yang masuk tu, 2-3 kerat je memang tak nampak boleh pergi. Yang lain-lain memang superb.

Apahal entah aku bebel pasal benda ni. Kahkahkah.
_______________________________________

Aku memang selalu tak tengok rancangan pertandingan realiti nyanyian yang Malaysia punya. Aku pilih yang mana aku nak dengar je.

Aku pun bukan power sangat. Bangang tahap syaitan jugak. Kahkah.


p/s: Ramai kawan aku yang suara sedap tak sorang pun jadi penyanyi. Baguslah. Tahu apa yang lebih baik untuk diorang.

1 comment:

Anonymous said...

Azim, sekarang generasi jawa tak buat da mcm tu. Derang buat tempe guna alas kaki. Sebab buat sekali bnyak2. Tak tahan nanti kaki mereka. Kalau maju skit, guna mesin. Kalau buat skit2, guna tgn je. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...