Wednesday 6 June 2012

Bukan serak dah

Assalamualaikum.


Aku dah lama tak masuk kelas vokal. Makanya suara aku secara automatiknya berubah daripada syaitan kepada iblis. Perubahan ini menandakan jenis-jenis lagu yang aku selalu nyanyi juga dah berubah. Aku bukan lagi pembawa lagu Flop Poppy. Walaupun suara aku serak basah, namun cikgu aku melarang aku meneruskan perjalanan seni suara aku dalam cabang Andi Flop Poppy.

Setelah seminggu melontarkan suara iblis ini, setakat aku merapu ni, aku hanya sesuai kepada lagu-lagu berentak akustik dan juga indie. Aku masih lagi bengap untuk bermain suara, mengvibratekan nada suara dan seumpamanya.

Maka, sekarang ini aku hanya bernyanyi secara indie. Bunyi macam gempak. Indie. Padahal lagu jenis-jenis ini memang untuk insan yang suara dia tak berapa nak padu lagi jitu. Secara rasminya, aku tak boleh nyanyi macam Faizal Tahir. Kahkahkah..

Ini bukan pendapat cikgu vokal aku sahaja. Ini dikuatkan lagi dengan seorang lagi insan yang dah bergelumang dengan najis industri seni suara. Secara ironik, dua orang yang memberikan pendapat bahawa aku boleh menyanyi dengan baik lagu-lagu indie ini adalah mereka yang berbadan comel. Berlawanan sekali dengan aku yang memiliki tubuh badan seperti pokok kelapa.

Selain lagu indie, aku ada satu suara yang aku susah nak buat tapi bila dah buat, memang boleh pergi jauh juga dalam industri muzik. Jauh tu takdelah jauh sangat. Setakat persembahan nasyid untuk kanak-kanak tadika. Aku dah dapat detect, tapi nak maintain tu payah jugak.

Sebab apa? Sebab dah memang aku baghal lagi bengap nak main suara. Kahkahkah...

______________________________

Patut bila sedih, baca alquran ke kan? Walaupun aku memang baca alquran, tapi bila sedih, haruslah baca alquran dengan lebih perasaan kan?

Ini tak. Masuk tandas pastu nyanyi sambil pegang kepala shower macam benda tu microphone. Syaitan.. Syaitan..


p/s: Kotak hati by Hujan...

1 comment:

Anonymous said...

Cekgu ce try power vokal lagu ni.

http://www.youtube.com/watch?v=dj6vw5SP1u0&feature=youtube_gdata_player

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...