Sunday 27 May 2012

Komen daripada cikgu vokal

Assalamualaikum.


" Suara anda memang syaitan sekali. Dua jam anda berlatih, tak sampai 2 saat pun saya dengar suara anda sedap. Sila telan tulang ikan bawal seberat 2kg...," kata cikgu vokal aku sambil mengelap darah yang keluar daripada lubang hidung dan telinga beliau.

Kahkahkah.

Suara aku takdelah bangang sangat bunyinya. Biasalah. Terbabas dalam longkang, terjunam dalam gaung.  Lepas try 3 kali by The Malayan, cikgu aku suruh aku try nyanyi lagu Flop Poppy - Cinta petang tadi.




Cikgu aku kata aku memang sangat bahlul sekali dalam melenggokkan suara, tak reti lagi nak main suara. Bukan tak reti lagi sebenarnya. Suara aku memang bukan jenis boleh dilenggok-lenggok. Masa aku cuba petang tadi, banyak belalang datang masuk bilik. Aku rasa belalang tu pening kepala dengar suara aku. Diorang ingat suara aku suara bapak belalang yang memanggil mereka pulang ke rumah.

Suara serak basah aku ini tak boleh konsisten lagi. Disebabkan tak konsisten, aku dah terbuat satu suara yang cikgu aku cakap sesuai pulak dengan genre lagu lain. Petang tu jugak aku bantai lagu baru.



Disebabkan aku boleh buat suara serak-serak basah, cikgu aku suruh aku try lagu atas ni. Lagu atas ni cikgu aku suruh aku buat suara antara serak basah dengan suara normal aku. Aku pun tak faham lagi. Cikgu aku yang baik hati tengah cuba detect suara aku ni jenis sesuai dengan lagu macam mana.

Setakat ni yang aku faham, aku boleh bawak 3 jenis lagu.

Lagu yang pakai suara serak-serak basah.
Lagu yang tak pakai suara yang perlu dilenggok sebab aku ni bangang nak melengggokkan suara.
Lagu yang jenis akustik. Akustik ni aku suka. Kahkahkah.

Lepas Maghrib, aku try mengaji dengan cikgu vokal aku. Ambik kau, dia kata aku baca macam syeikh muqri mana entah. Nama muqri tak kenal. Bangang. Kenal Flop Poppy and Spider je. Bahlul.
___________________________________

Petang kelas vokal, malam kelas mengaji. 3 kali seminggu. Hari-hari nanti suara rosak. Suara aku yang dah memang jahanam ni tak payah tunggu rehat sebenarnya. Tapi nasihat cikgu jangan dilawan. Derhaka namanya.

Kecik-kecik kemaruk nak menyanyi, sekarang sangap nak menyanyi. Haa, elok!!!


p/s: Semoga aku tak masuk pertandingan nyanyian. Aku azam paling jauh pun aku masuk pertandingan antara ahli rumah. Kahkahkah..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...